Daltoncompetenties voor leerlingen in het VO
Kortlopend Onderwijsonderzoek in opdracht van de Nederlandse Daltonvereniging
Kortlopend Onderwijsonderzoek in opdracht van de Nederlandse Daltonvereniging
Daltonscholen voor VO gebruiken kansrijke didactische middelen voor het stimuleren van competenties als samenwerken, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Het monitoren van de groei van die daltoncompetenties bij leerlingen is in ontwikkeling.
In opdracht van de Nederlandse Daltonvereniging (NDV) is in het kader van het programma Kortlopend Onderwijsonderzoek 2013 op acht daltonscholen VO onderzocht hoe er wordt gewerkt aan het ontwikkelen van de klassieke daltoncompetenties voor leerlingen: zelfstandigheid, samenwerken en verantwoordelijkheid. Er is een beknopte literatuurstudie gedaan, en er zijn uitgebreide interviews gehouden op acht dalton-VO-scholen, waarin we spraken met schoolleiders, daltoncoördinatoren, docenten en mentoren, én leerlingen. We vroegen: Waaraan merk je dat dit een daltonschool is? Hoe wordt de ontwikkeling van competenties bevorderd? Hoe volgt de school de groei van leerlingen op die competenties? Kun je de meerwaarde van het daltononderwijs uitdrukken in een daltoncertificaat bij het diploma?
Leerlingen hebben niet alleen kennis en vaardigheden in de schoolvakken nodig, maar moeten zich ook persoonlijk en sociaal kunnen ontwikkelen tot ‘mensen zonder vrees.’ Dat is de visie van het daltononderwijs. Daltonscholen beogen bij leerlingen competenties te bevorderen zoals: zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerken. Maar hoe doen zij dat precies? Is er ook (voldoende) zicht op de ontwikkeling van die ‘daltoncompetenties’? En: wat zijn kansrijke didactische middelen?
Op alle acht de scholen (representatief voor de 24 Nederlandse dalton VO-scholen) wordt met een diversiteit aan kansrijke didactische middelen bijgedragen aan de ontwikkeling van de drie klassieke daltoncompetenties: zelfstandigheid, samenwerken en vrijheid in gebondenheid (verantwoordelijkheid). Ook volgen alle scholen, in zekere mate, de competentieontwikkeling van hun leerlingen. De ‘rubrics’ die de Regio-VO van de NDV voor dat doel ontwikkelde, spelen in die monitoring (nu) nog slechts een beperkte rol. Maar op de meeste scholen ziet men zeker het nut in van de ‘rubrics’ voor het stimuleren van (zelf)reflectie bij leerlingen, een kernactiviteit in de competentieontwikkeling.
In het onderzoek is ook gekeken naar wat bekend is uit de literatuur over kansrijke didactische middelen voor competentieontwikkeling. Vervolgens is nagegaan welke van die middelen herkenbaar zijn in de aanpak van de scholen. Scholen kunnen met deze inventarisatie desgewenst hun voordeel doen door de positieve elementen te versterken en de eventuele knelpunten op te lossen.
Het onderzoek als geheel laat zien dat de onderzochte scholen enthousiast, dynamisch en doordacht werken aan de verdere ontwikkeling van het daltononderwijs. Ze werken hard aan de ontwikkeling van de daltoncompetenties van hun leerlingen, gebruiken daarbij heel wat elementen van kansrijke didactische middelen, en volgen de competentieontwikkeling van hun leerlingen tot op zekere hoogte. De ‘rubrics’ spelen daar tot nu toe een bescheiden rol in.
Dit onderzoek is gefinancierd uit het budget dat het ministerie van OCW jaarlijks beschikbaar stelt aan de LPC ten behoeve van Kortlopend Onderwijsonderzoek dat uitgevoerd wordt op verzoek van het onderwijsveld.
Contactpersoon: Marianne Boogaard, mboogaard@kohnstamm.uva.nl
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy