De Doorbraakmethode in het onderwijs
leren van jezelf, leren van elkaar, leren van anderen. Een reflectie.
leren van jezelf, leren van elkaar, leren van anderen. Een reflectie.
Het project Doorbraak in de Techniek (D!T) heeft een aanzet gegeven tot een inhoudelijke en methodische vernieuwing van het onderwijs in de deelnemende onderwijsinstellingen. Verder is zichtbaar geworden dat de Doorbraakmethode niet alleen toepasbaar is in de gezondheidszorg – waarvoor de methode oorspronkelijk ontwikkeld is- maar ook in het onderwijs. Toepassing ervan in het onderwijs vraagt echter wel om een aantal aanpassingen van de methode, zo kwam uit het D!T-project naar voren. Deze worden toegelicht en beschreven.
De Doorbraakmethode heeft tot doel om verbeteringen in organisaties door te voeren. Typerend is dat de verbeteringen zijn gebaseerd op aanpakken die in andere organisaties al met succes zijn toegepast. Aan deze zogenoemde ‘best practices’ worden kennis, ideeën, ervaringen en dergelijke van de eigen instelling toegevoegd. Vervolgens experimenteren verschillende teams in een aantal experimenteerronden met de veelbelovende aanpak, worden effecten tussentijds gemeten en gaan de teams na of sprake is van een verbetering. Teams wisselen tussentijds hun ervaringen uit om zo succesvolle doorbraken teweeg te brengen; succesvolle of veelbelovende aanpakken kunnen door de teams geadopteerd worden.
Het project Doorbraak in Techniek is een eerste poging om ook in het onderwijs te gaan werken met deze methodiek die is ontwikkeld in de gezondheidszorg. Het project dat het Kohnstamm Instituut heeft uitgevoerd in opdracht van HPBO, samen met vier clusters van mbo’s, vmbo’s en het bedrijfsleven en met VOF Ondernemers in het Onderwijs, heeft een aanzet gegeven tot een inhoudelijke en methodische vernieuwing van het onderwijs in de deelnemende clusters. Verder is zichtbaar geworden dat de Doorbraakmethode een waardevolle bijdrage kan leveren aan onderwijsontwikkeling.
De methode combineert een aantal waardevolle recente ontwikkelingen in het onderwijs. In de eerste plaats het uitvoeren van evidence-based vernieuwen, van het werken aan kwaliteitszorg volgens de PDSA-cyclus waarbij de opbrengsten van een toegepaste werkwijze kritisch worden bekeken en de werkwijze op basis daarvan zo nodig verder wordt verbeterd. Leren van jezelf, hebben we dat genoemd.
Maar de Doorbraakmethode voegt daar wat aan toe, namelijk leren van elkaar én leren van anderen. Door enigszins verschillende werkwijzen op verschillende instellingen toe te passen, kun je ook gebruik maken van de resultaten van anderen. Door verschillen in de aanpakken te analyseren en te koppelen aan de verschillende effecten die ze teweeg hebben gebracht, kun je in één kwaliteitscyclus meer leren over werkzame elementen binnen die verschillende aanpakken.
In de Doorbraakmethodiek zit nog een derde element namelijk leren van anderen, experts, inhoudelijke specialisten. Specialisten die kunnen helpen bij het analyseren van het op te lossen probleem en inhoudelijke expertise kunnen inbrengen, enerzijds, en anderzijds beschikken over deskundigheid ten aanzien van het uitvoeren van systematische verbeterprocessen.
Contactpersoon: Marjan Glaudé, mglaude@kohnstamm.uva.nl
Samenwerkingspartner: VOF Ondernemers in het Onderwijs, http://www.ondernemersinhetonderwijs.nl
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy