Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap
Casestudie bij vijf scholen voor voortgezet onderwijs
Casestudie bij vijf scholen voor voortgezet onderwijs
De Jong, L., Vaessen, A., Admiraal, W. & Schenke, W. (2022)
RAPPORT: 1099 ISBN: 94-6321-161-1
In een eerder afgerond onderzoek brachten we bij 14 middelbare scholen in kaart hoe zij de ontwikkeling van een school als professionele leergemeenschap (PLG) op gang brachten. Dit onderzoek liet zien dat een school als PLG zich onder meer kenmerkt door samenwerking van docenten, met een collectieve verantwoordelijkheid voor het leerproces van leerlingen, een breed gedragen visie en ondersteunend leiderschap.
De ontwikkeling van PLG’s is complex, omdat het niet gaat om een eenmalige herstructurering van scholen, maar om een doorlopend proces van cultuurverandering. Bij 5 van de 14 vo-scholen is daarom meer inzicht verkregen in de duurzame ontwikkeling van de school als PLG. De onderzoekers hebben hiervoor interviews gehouden met projectleiders en focusgroepgesprekken met project- en schoolleiding en docenten. Verder zijn onder meer ontwikkelplannen uit de scholen geanalyseerd.
De volgende kerninterventies zijn door de scholen ingezet, met als doel bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van de school als PLG:
De scholen variëren in hoeverre zij tot duurzame ontwikkeling komen. Soms stopt een interventie doordat de kartrekker vertrekt, soms wordt een interventie doelbewust beëindigd. De scholen die door de jaren heen continue aandacht voor een PLG laten zien, kenmerken zich door een combinatie van stabiliteit en verandering, met een neiging naar constante verandering. Een stabiele samenwerkingscultuur ontstaat door collectieve verantwoordelijkheid voor het leerproces van leerlingen, een onderzoekende houding en vertrouwen en ruimte vanuit schoolleiding. Scholen die zich duurzaam ontwikkelen als PLG zijn goed in staat om feedback en wensen, en doelen voor in de toekomst te benutten. Dit zorgt ervoor dat er vanuit draagvlak aan nieuwe doelen en ideeën wordt gewerkt. Kartrekkers die zowel dicht bij de onderwijspraktijk staan als nauw contact met hun schoolleiding onderhouden vervullen hierin een belangrijke brugfunctie.
De Jong, L., Vaessen, A., Admiraal, W., & Schenke, W. (2022). Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1099.
Contactpersoon: Annabel Vaessen
De Scan School als PLG is online beschikbaar te stellen voor scholen. Neemt u voor de mogelijkheden van het inzetten van de scan contact op met Edgar Tossijn.
Zie ook:
Bekijk hier het eerder afgeronde onderzoek (2018) naar De School als PLG.
Het onderzoeksteam:
Loes de Jong – Universiteit van Amsterdam
Wilfried Admiraal – OsloMet
Wouter Schenke – Penta Nova
Klankbordgroep:
We danken de klankbordleden Henk Sligte, Madeleine Lodeweges en Sander Galjaard voor hun inspirerende suggesties en kanttekeningen, die weer leidden tot nieuwe inzichten.
Scriptie:
Aan dit onderzoek was een masterstudent Onderwijswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam verbonden – Laura van der Lee – die we bedanken voor de inzichten die in haar scriptie naar voren komen.
Deelnemende scholen:
Ook danken we de betrokkenen uit de deelnemende scholen voor de gesprekken, waarin we werden meegenomen in jullie ontwikkeling:
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.