• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Annabel Vaessen MSc – Onderzoeker

020 214 14 10 E-mail LinkedIn

Expertise

Annabel Vaessen is gespecialiseerd in onderzoek naar burgerschapsonderwijs, kansengelijkheid en passend onderwijs.

Annabel Vaessen werkt als onderzoeker bij Kohnstamm Instituut. In 2019 heeft ze een master Onderwijswetenschappen cum laude behaald aan de Universiteit van Amsterdam. Haar masterscriptie ging over de opvattingen van jongeren in het middelbaar beroepsonderwijs over democratische vraagstukken in relatie tot verschillende sociale contexten.

Ze houdt zich binnen Kohnstamm Instituut vooral bezig met onderzoek naar burgerschapsonderwijs, kansengelijkheid en passend onderwijs. Ze is op dit moment betrokken bij het ICCS onderzoek naar de burgerschapscompetenties van Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs. Daarnaast is ze betrokken bij een onderzoek naar het bevorderen van kansengelijkheid in het mbo-hbo (NRO) en in het po-vo (Gemeente Amsterdam). Ook is ze betrokken geweest bij de evaluatie van de Wet passend onderwijs.

Sinds januari 2023 is Annabel ook kennismakelaar bij de Kennisrotonde van het NRO. Bij de Kennisrotonde kunnen onderwijsprofessionals vragen stellen over onderwijskundige vraagstukken. De kennismakelaar specificeert samen met de vraagsteller de onderzoeksvraag en geeft vervolgens antwoord op basis van wetenschappelijke literatuur.

Annabel heeft praktijkervaring in het onderwijs. Tijdens de lerarenopleiding basisonderwijs heeft ze zich gespecialiseerd in het speciaal onderwijs (cluster vier) en, nadat ze de opleiding heeft afgerond, is ze werkzaam geweest als leerkracht op verschillende basisscholen.

Publicaties

29 november 2023/door Edgar

Wat is het effect van het aantal vakken dat vo-leerlingen volgen op een dag op hun motivatie, prestaties en het klassenklimaat?

Blokroostering is in het voortgezet onderwijs een gangbare manier om het aantal vakken per dag te verminderen.
Wat is het effect van vertragen en verbreden van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers in groep 3 op de tweedetaalverwerving van het Nederlands?
27 november 2023/door Edgar

Vertraging en verbreding van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers

Wat is het effect van vertragen en verbreden van het aanvankelijk leesproces van nieuwkomers in groep 3 op de tweedetaalverwerving van het Nederlands?
1115 Stichting Onderwijsgeschillen: duurzaam noodzakelijk
30 oktober 2023/door Edgar

Stichting Onderwijsgeschillen: duurzaam noodzakelijk

Interventies volwassen ongeletterde NT2-leerders
10 oktober 2023/door Edgar

Interventies volwassen ongeletterde NT2-leerders

In hoeverre kunnen interventies gericht op het verwerven van geletterdheid bij (NT2) basisschoolleerlingen effectief ingezet worden bij volwassen ongeletterde NT2-leerders?
Interventies langstuderen
9 oktober 2023/door Edgar

Interventies langstuderen

Welke interventies helpen het aantal langstudeerders in het hoger onderwijs te verminderen?
Rol leraren bij inclusief onderwijs
6 oktober 2023/door Edgar

Rol leraren bij inclusief onderwijs

Hoe kunnen leraren gespecialiseerd onderwijs bijdragen aan het realiseren van inclusief onderwijs voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften?
4 augustus 2023/door Edgar

Ongelijke routes naar het hbo

IMAGE-deelstudie naar samenwerking rondom (hoog)begaafdheid
9 juni 2023/door Edgar

IMAGE-deelstudie naar samenwerking rondom (hoog)begaafdheid

Het rapport van de eerste meting van het onderzoek naar samenwerking rond (hoog)begaafdheid is nu openbaar!
Wat is de invloed van bijstelling van het schooladvies op de voorspellende waarde voor het niveau in vo leerjaar 3?
5 juni 2023/door Edgar

Wat is de invloed van bijstelling van het schooladvies op de voorspellende waarde voor het niveau in vo leerjaar 3?

Een bijgesteld advies voorspelt de onderwijspositie van leerlingen in leerjaar 3 van het voortgezet onderwijs beter dan een niet-bijgesteld advies.
Een grijs gebied
10 mei 2023/door Edgar

Een grijs gebied

Het consortium KBA Nijmegen, Kohnstamm Instituut, Oberon en SEOR doet in opdracht van het ministerie van OCW onderzoek naar onderwijssegregatie.
Welke factoren dragen bij aan effectief vreemdetalenonderwijs in het basisonderwijs?
26 april 2023/door Edgar

Welke factoren dragen bij aan effectief vreemdetalenonderwijs in het basisonderwijs?

Bij het vormgeven van vreemdetalenonderwijs kunnen scholen rekening houden met verschillende factoren, waaronder het startmoment, blootstelling aan de vreemde taal en het aantal talen.
Evaluatie van de coronasteun aan de cultuursector
22 december 2022/door Edgar

Evaluatie van de coronasteun aan de cultuursector

In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap werkt het Kohnstamm Instituut samen met SEO Economisch Onderzoek en Andersson Elffers Felix aan een evaluatie van de coronasteun aan de cultuursector.
Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap
20 december 2022/door Edgar

Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap

De school als PLG: hoe zorgen voor verduurzaming? Lees hier ons onderzoek naar de duurzame ontwikkeling van de school als PLG bij 5 vo-scholen.
14 december 2022/door Edgar

‘Nieuwe generatie kan het verschil maken’

Interview met Annabel Vaessen over nieuwe Wet Burgerschapsonderwijs
Casestudie naar 'thuiszittende' leerlingen
13 december 2022/door Edgar

Casestudie naar ’thuiszittende’ leerlingen

Publicatie over thuiszitten in Tijdschrift voor Remedial Teaching
Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs
26 oktober 2022/door Edgar

Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2020/’21

Met de Kansenaanpak VO beoogt Amsterdam om ongelijkheid met ongelijkheid te bestrijden. Met O&S onderzochten wij de opbrengsten van dit beleid, waarbij ongeveer 8.000 leerlingen gemiddeld 2,6 uur extra onderwijstijd kregen.
Motiverend burgerschapsonderwijs in het mbo
11 oktober 2022/door Nikolai

Motiverend burgerschapsonderwijs in het mbo

12 juli 2022/door Nikolai

Evaluatieonderzoek Actieplan Gelijke Kansen 2016

9 mei 2022/door Edgar

Een NCO-schoolrapport voor sbo, so en vso

8 maart 2022/door Edgar

Jongeren denken democratisch

Artikel in onderwijsvakblad Didactief, maart 2022 In het…
27 januari 2022/door Edgar

Advies ondersteuningsstructuur burgerschapsonderwijs

Artikel in onderwijsvakblad Didactief, januari 2022
22 november 2021/door Edgar

All things considered: The views of adolescents in vocational education on competing democratic values

The views young people have towards democratic values shape their views in later life.
25 oktober 2021/door Edgar

Welke criteria zijn geschikt om te bepalen welke (hoogbegaafde) leerlingen in aanmerking komen voor versnellen en verrijken?

Welke leerlingen komen in aanmerking voor het versnellen en verrijken van leerstof?
14 oktober 2021/door Edgar

Advies ondersteuningsstructuur burgerschapsonderwijs

In het kader van de aangescherpte wetgeving ter verduidelijking van de burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs, faciliteert het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) vanaf 2022 een ondersteuningsstructuur voor scholen. In opdracht van OCW geven Guuske Ledoux en Annabel Vaessen advies over hoe deze ondersteuningsstructuur eruit zou moeten zijn, en welke partij(en) het meest geschikt is/zijn om dit op te zetten.
7 oktober 2021/door Edgar

Duurzame ontwikkeling van de school als PLG

Voortbouwend op het onderzoek ‘De School als PLG’ (link) onderzoekt een consortium van het Kohnstamm Instituut, Universiteit van Amsterdam en ICLON Universiteit Leiden bij vijf scholen voor voortgezet onderwijs welke interventies en processen bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap.
Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs
9 juli 2021/door Edgar

Tussenevaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2019/2020

7.500 leerlingen bereikt door interventies gericht op kansengelijkheid in Amsterdam.
2 juli 2021/door Edgar

International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2022

Nederland neemt deel aan de International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) in 2022.
1 juni 2021/door Edgar

Passend onderwijs in de praktijk deel 3

Passend onderwijs in de praktijk deel 3. Casestudies in het primair en voortgezet onderwijs, ronde 2018.
31 mei 2021/door Edgar

Passend onderwijs vergt compromis

Wat waren volgens de praktijk de belangrijkste veranderingen die passend onderwijs teweeg heeft gebracht?
12 mei 2021/door Edgar

Uniek inzicht op ‘thuiszitters’

Welke factoren spelen een rol in het ontstaan of in stand houden van ‘thuiszitten’ bij 80 casussen van de GPO?
10 mei 2021/door Nikolai

De viering van vrijheid, democratie en rechtsstaat

Op 5 mei vieren we de vrijheid, democratie en rechtsstaat. Hoe hebben de inhoudelijke activiteiten op de 14 jaarlijkse Bevrijdingsfestivals - gecoördineerd door het Nationaal Comité 4 en 5 mei - hieraan bijgedragen?
8 april 2021/door Diane

Zicht op thuiszitten

Waarom zijn er leerlingen die geen onderwijs volgen? Nieuw onderzoek naar de context van ‘thuiszitters’.
10 maart 2021/door Nikolai

Alert4you, professionalisering van medewerkers in de kinderopvang

Coaching door jeugdhulpexperts blijkt effectieve manier van professionaliseren pm'ers. Alert4you werkt!
4 februari 2021/door Diane

Maakt het uitschrijven van leerdoelen op het bord leerlingen bewuster van wat ze leren in de les?

Om leerlingen bewuster te maken van wat ze leren in de les,…
19 januari 2021/door Diane

Monitor regionale aanpak lerarentekort

Meer regionale samenwerking komt lerarentekort ten goede
13 januari 2021/door Diane

Alle scholen toegankelijk: een open deur?

Onderzoek naar de (onbedoelde) bijdrage van scholen aan onderwijssegregatie via toelatings- en toegankelijkheidsbeleid
4 januari 2021/door Diane

Passend onderwijs in de praktijk deel 4

Passend onderwijs in de praktijk. Vierde (laatste) ronde integrale casestudies
29 november 2020/door Edgar

Impact van activiteiten in onderwijs voor begaafde leerlingen

De komende 5 jaar (2020-2025) ontwikkelt en verspreidt het Kohnstamm Instituut kennis over een passend onderwijsaanbod voor begaafde leerlingen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. 
10 september 2020/door Diane

Oorzaken en mogelijke oplossingen thuiszittende leerlingen

Nieuw onderzoek naar thuiszittende leerlingen op basis van casuïstiek van de Geschillencommissie Passend Onderwijs.
27 juli 2020/door Diane

Evaluatie Kansenaanpak voortgezet onderwijs Amsterdam

Nieuw onderzoek naar interventies voor het bevorderen van kansengelijkheid

Meer publicaties van Annabel Vaessen (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn

Onze medewerkers

  • Onderzoekers en medewerkers van Kohnstamm Instituut

Download Brochure

Download onze brochure

English: Download our brochure

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • 1112 Verschil maken. Een praktijkgericht onderzoek naar differentiatie door mbo-2 teams.
    Differentiatie door mbo-2 teams1 december 2023 - 11:05
  • Burgerschap in het voortgezet onderwijs
    Nederlandse jongeren weten weinig over democratie28 november 2023 - 10:03

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Taal, rekenen en basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2023 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacy
Accept settingsHide notification only