Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap

Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap

Nieuw artikel in tijdschrift Basisschoolmanagement

Er is onlangs een artikel verschenen in Basisschoolmanagement (BSM) over een onderzoek dat Kohnstamm Instituut deed samen met de Universiteit van Amsterdam, Metropolitan University en Penta Nova.

Hoewel verschillende onderzoeken laten zien dat scholen goed in staat zijn om een professionele leergemeenschap (PLG) op te starten, is de duurzaamheid hiervan niet vanzelfsprekend. Vijf scholen zijn elk een interventie gestart, waarmee zij beogen de duurzame ontwikkeling als PLG te stimuleren. Dit onderzoek laat zien dat ondersteunend leiderschap, draagvlak en eigenaarschap nodig zijn voor het stimuleren van een duurzame ontwikkeling.

Het artikel kan je hier vinden: PDF of via https://shop.wolterskluwer.nl/Basisschoolmanagement-sNPBASCHMA/.

Vaessen, A., De Jong, L., Admiraal, W., & Schenke, W. (2023). Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap. Basisschoolmanagement. 37(7), 12-15.

Zie ook:
De Jong, L., Vaessen, A., Admiraal, W., & Schenke, W. (2022). Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1099.

Betrokkenen:
Loes de Jong (Universiteit van Amsterdam)
Annabel Vaessen (Kohnstamm Instituut)
Wilfried Admiraal (Metropolitan University)
Wouter Schenke (Penta Nova)