Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap
Casestudie bij vijf scholen voor voortgezet onderwijs
Casestudie bij vijf scholen voor voortgezet onderwijs
De Jong, L., Vaessen, A., Admiraal, W. & Schenke, W. (2022)
RAPPORT: 1099 ISBN: 94-6321-161-1
In een eerder afgerond onderzoek brachten we bij 14 middelbare scholen in kaart hoe zij de ontwikkeling van een school als professionele leergemeenschap (PLG) op gang brachten. Dit onderzoek liet zien dat een school als PLG zich onder meer kenmerkt door samenwerking van docenten, met een collectieve verantwoordelijkheid voor het leerproces van leerlingen, een breed gedragen visie en ondersteunend leiderschap.
De ontwikkeling van PLG’s is complex, omdat het niet gaat om een eenmalige herstructurering van scholen, maar om een doorlopend proces van cultuurverandering. Bij 5 van de 14 vo-scholen is daarom meer inzicht verkregen in de duurzame ontwikkeling van de school als PLG. De onderzoekers hebben hiervoor interviews gehouden met projectleiders en focusgroepgesprekken met project- en schoolleiding en docenten. Verder zijn onder meer ontwikkelplannen uit de scholen geanalyseerd.
De volgende kerninterventies zijn door de scholen ingezet, met als doel bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van de school als PLG:
De scholen variëren in hoeverre zij tot duurzame ontwikkeling komen. Soms stopt een interventie doordat de kartrekker vertrekt, soms wordt een interventie doelbewust beëindigd. De scholen die door de jaren heen continue aandacht voor een PLG laten zien, kenmerken zich door een combinatie van stabiliteit en verandering, met een neiging naar constante verandering. Een stabiele samenwerkingscultuur ontstaat door collectieve verantwoordelijkheid voor het leerproces van leerlingen, een onderzoekende houding en vertrouwen en ruimte vanuit schoolleiding. Scholen die zich duurzaam ontwikkelen als PLG zijn goed in staat om feedback en wensen, en doelen voor in de toekomst te benutten. Dit zorgt ervoor dat er vanuit draagvlak aan nieuwe doelen en ideeën wordt gewerkt. Kartrekkers die zowel dicht bij de onderwijspraktijk staan als nauw contact met hun schoolleiding onderhouden vervullen hierin een belangrijke brugfunctie.
De Jong, L., Vaessen, A., Admiraal, W., & Schenke, W. (2022). Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1099.
Contactpersoon: Annabel Vaessen
De Scan School als PLG is online beschikbaar te stellen voor scholen. Neemt u voor de mogelijkheden van het inzetten van de scan contact op met Edgar Tossijn.
Zie ook:
Bekijk hier het eerder afgeronde onderzoek (2018) naar De School als PLG.
Het onderzoeksteam:
Loes de Jong – Universiteit van Amsterdam
Wilfried Admiraal – OsloMet
Wouter Schenke – Penta Nova
Klankbordgroep:
We danken de klankbordleden Henk Sligte, Madeleine Lodeweges en Sander Galjaard voor hun inspirerende suggesties en kanttekeningen, die weer leidden tot nieuwe inzichten.
Scriptie:
Aan dit onderzoek was een masterstudent Onderwijswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam verbonden – Laura van der Lee – die we bedanken voor de inzichten die in haar scriptie naar voren komen.
Deelnemende scholen:
Ook danken we de betrokkenen uit de deelnemende scholen voor de gesprekken, waarin we werden meegenomen in jullie ontwikkeling:
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy