Is een kwartier rekenautomatisering per dag effectief voor de rekenautomatisering van basisschoolleerlingen?

Is een kwartier rekenautomatisering per dag effectief voor de rekenautomatisering van basisschoolleerlingen?

Welke invulling (qua aanpak en inhoud) is het effectiefst per leerjaar?

Elke dag tien minuten tot een kwartier gericht werken aan rekenautomatisering lijkt een effectieve manier voor basisschoolleerlingen om rekensommen te automatiseren. Tijd besteden aan rekenautomatisering blijft tot en met groep 8 belangrijk. Het werken aan rekenautomatisering is het meest effectief als leerlingen de rekenstrategieën om de sommen op te lossen goed begrijpen. Effectieve oefeningen om aan rekenautomatisering te werken hebben met elkaar gemeen dat leraren de oefening voordoen, leerlingen veel sommen aangeboden krijgen, leerlingen meteen zien of hun antwoord klopt en dat er een goede ratio is tussen sommen die leerlingen al kennen en sommen die zij nog moeilijk vinden. 

In dit antwoord geven we een aantal voorbeelden van oefeningen die effectief zijn voor het verbeteren van rekenautomatisering.

Voor de NRO Kennisrotonde beantwoordden Merel de Wit (antwoordspecialist) en Annabel Vaessen (kennismakelaar) deze vraag.

meer informatie | volledig rapport

logo Kennisrotonde van het NRO