Wat is het effect van complementaire co-teaching op de pedagogische en didactische competenties van leraren?

Wat is het effect van complementaire co-teaching op de pedagogische en didactische competenties van leraren?

Complementaire co-teaching lijkt bij te dragen aan de professionele ontwikkeling van leraren. Vooral door verbeterde didactische vaardigheden, sterkere samenwerkingsrelaties, nieuwe perspectieven en betere probleemoplossing. Een gelijkwaardige relatie tussen beide co-teachers is hierbij belangrijk. Dit geldt met name wanneer leraren uit het regulier en speciaal onderwijs co-teachen. In de praktijk krijgt de leraar speciaal onderwijs nog vaak de rol van assistent toebedeeld. Ook is het bevorderend als leraren, bijvoorbeeld tijdens de opleiding, de kans krijgen om te oefenen met co-teaching zodat zij goed voorbereid zijn op deze rol.

Voor de NRO Kennisrotonde beantwoordde Annabel Vaessen (kennismakelaar) deze vraag, met behulp van Dian Fluijt-Lambert (grondlegger en directeur OnderwijsMENSen & voormalig lectoraatslid, onderzoeker, en docent bij de masteropleiding Educational Needs van Fontys Hogeschool en Hogeschool Utrecht).

meer informatie | volledig rapport

logo Kennisrotonde van het NRO