Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2022/’23
Samen kansen vergroten voor Amsterdamse leerlingen
Samen kansen vergroten voor Amsterdamse leerlingen
Vaessen, A., Leprêtre, C., Rikken, M., De Wit, M., Karssen, M., Hoedemaker, R., Reches, L., & Makrani, F. (2024)
RAPPORT: 1132 ISBN: 94-6321-198-7
De Kansenaanpak VO is beleid van de gemeente Amsterdam, gericht op het vergroten van kansengelijkheid in het voortgezet onderwijs. Dit biedt scholen de mogelijkheid om subsidie te ontvangen voor interventies die de ontwikkelkansen van leerlingen vergroten. Kohnstamm Instituut en Onderzoek en Statistiek (O&S) hebben in opdracht van de gemeente Amsterdam de afgelopen vier jaar onderzoek gedaan naar deze aanpak. In dit onderzoek hebben we zowel kwantitatieve als kwalitatieve methoden toegepast:
Een van de belangrijkste bevindingen is dat in ronde 4 maar liefst 9.293 leerlingen extra aandacht hebben gekregen, met een gemiddelde van 2,6 uur extra onderwijstijd per week. Ondanks een lichte daling in extra onderwijstijd ten opzichte van eerdere rondes, is er een stijging in het aantal bereikte leerlingen. Scholen hebben zich meer gefocust op cognitieve groei, wat volgens respondenten heeft bijgedragen aan hogere leerresultaten in taal en rekenen, meer opstroom en minder afstroom. Hoewel scholen constateren dat niet alle vooraf opgestelde doelen volledig zijn behaald, hebben zij wel vooruitgang gezien die zonder de interventies van de Kansenaanpak VO mogelijk niet zou hebben plaatsgevonden.
Naast de focus op cognitieve ontwikkeling hebben scholen ook interventies ingezet om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te bevorderen. De meeste scholen rapporteren verbeteringen in zelfvertrouwen en zelfstandigheid van leerlingen. De verwachting van scholen is vaak dat leerlingen door meer zelfvertrouwen betere leerresultaten behalen, en dat betere leerresultaten vervolgens weer leiden tot meer zelfvertrouwen. Zij zien hier dus een vicieuze cirkel waarbij verschillende opbrengsten elkaar versterken. Ook de relatie met ouders is volgens verschillende scholen toegenomen. Desondanks zijn er nog kansen om de opkomst bij ouderbijeenkomsten te vergroten.
In de afgelopen vier rondes van de Kansenaanpak VO hebben vrijwel alle scholen leerprocessen ervaren binnen hun teams. Dit omvat een verhoogd bewustzijn van kansen(on)gelijkheid en professionalisering op het gebied van differentiatie en klassenmanagement. Scholen zijn steeds beter gaan samenwerken en kennis gaan delen, wat leidt tot een uniforme aanpak waarbij alle docenten dezelfde doelen nastreven. Dit houdt bijvoorbeeld in dat een gezamenlijk taalbeleid wordt ontwikkeld, wat bijdraagt aan een consistente onderwijservaring.
De sleutel tot het succes van de Kansenaanpak VO ligt volgens respondenten in draagvlak binnen het schoolteam, goede projectleiding en een sterke zorgstructuur. Het werken in kleine groepen speelt ook een cruciale rol, omdat dit zorgt voor meer individuele aandacht voor leerlingen. Daarnaast dragen andere subsidies en programma’s die vergelijkbare doelen ondersteunen bij aan het succes van de interventies. Maar deze overlap tussen subsidies maakt het voor scholen ook uitdagend om de opbrengsten van de Kansenaanpak VO vast te stellen, aangezien ook andere programma’s invloed hebben op de ontwikkelingen binnen de school.
Tegelijkertijd zijn er ook uitdagingen die de voortgang belemmeren, zoals de impact van de coronapandemie en personeelstekorten. Daarnaast komen veel leerlingen met onderwijsachterstanden naar de middelbare school, wat het behalen van de gestelde doelen compliceert. Verder blijkt dat de samenwerking met externe partijen niet altijd voordelig is. Dit heeft geleid tot een afname in het inzetten van externe partners over de vier rondes, terwijl het aantal interne betrokkenen bij sociaal-emotionele interventies juist is toegenomen. Scholen richten zich steeds meer op het versterken van hun interne zorgstructuur om beter in te spelen op de behoeften van hun leerlingen.
Scholen geven aan dat de opbrengsten van hun inspanningen vaak pas na meerdere jaren zichtbaar worden, wat benadrukt dat duurzame veranderingen tijd vergen. De meeste scholen zijn optimistisch over de duurzaamheid van de groei die leerlingen hebben doorgemaakt. De verworven kennis en vaardigheden zullen hen in hun verdere schoolloopbaan ten goede komen, verwachten respondenten. De Kansenaanpak VO blijft dus een waardevolle investering in de toekomst van leerlingen.
Vaessen, A., Leprêtre, C., Rikken, M., De Wit, M., Karssen, M., Hoedemaker, R., Reches, L., & Makrani, F. (2024). Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2022/’23. Amstelveen: Kohnstamm Instituut, Amsterdam: Onderzoek & Statistiek. Rapport 1132.
Contactpersonen:
Annabel Vaessen
Leyla Reches
Zie ook:
Onderzoek naar ronde 1 (2019-2020) van de Kansenaanpak VO
Onderzoek naar ronde 2 (2020-2021) van de Kansenaanpak VO
Onderzoek naar ronde 3 (2021-2022) van de Kansenaanpak VO
Samenwerkingspartner:
Onderzoek & Statistiek
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy