In hoeverre draagt inclusief onderwijs bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in het primair onderwijs?
Onderzoek naar de effecten van inclusief onderwijs op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften laat wisselende resultaten zien. Meerdere studies vonden geen effecten op het sociale gedrag, zelfvertrouwen, zelfbeeld en werkhouding van leerlingen met SEN. Andere studies vonden juist negatieve effecten, mogelijk doordat het zelfvertrouwen van leerlingen met SEN afneemt als zij zich in het regulier onderwijs vergelijken met klasgenoten met betere leerprestaties. Er zijn ook enkele studies die positieve effecten vonden voor leerlingen met SEN; inclusief onderwijs leek vooral bevorderend voor sociale integratie.
Leerlingen zonder extra ondersteuningsbehoeften worden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling over het algemeen positief beïnvloed, is de conclusie op basis van de meeste studies. Dit uit zich onder andere in meer acceptatie voor onderlinge verschillen, minder stereotype beelden en iets meer zelfvertrouwen.
Voor de NRO Kennisrotonde beantwoordden Esmée Lalihatu en Claire Leprêtre (antwoordspecialisten) en Annabel Vaessen (kennismakelaar) deze vraag.