In hoeverre draagt inclusief onderwijs bij aan de cognitieve ontwikkeling van leerlingen in het primair onderwijs?
Inclusief onderwijs heeft een positief effect op de cognitieve ontwikkeling van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, blijkt uit de meeste studies die hiernaar zijn verricht. Dit komt onder andere doordat zij kunnen leren van de schoolse kennis en vaardigheden van hun klasgenoten, en doordat de focus in het regulier onderwijs vaak meer ligt op leerprestaties dan in het gespecialiseerd onderwijs. Ook op lange termijn lijkt het voor de kansen in de schoolloopbaan van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften gunstiger als zij onderwijs krijgen in het regulier onderwijs. Er zijn ook studies die geen effecten tonen van inclusief onderwijs op de cognitieve ontwikkeling van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, maar we hebben geen studies gevonden die negatieve effecten aantonen.
De meeste studies wijzen er ook op dat inclusief onderwijs positieve effecten heeft op de cognitieve ontwikkeling van leerlingen zonder extra ondersteuningsbehoeften. Dit komt onder meer doordat deze leerlingen profiteren van de ondersteuning die leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften krijgen.
Voor de NRO Kennisrotonde beantwoordden Esmée Lalihatu en Claire Leprêtre (antwoordspecialisten) en Annabel Vaessen (kennismakelaar) deze vraag.