Auteurs
Ledoux, G., Vaessen, A. (Kohnstamm Instituut), Exalto, R., Eck, P. van, Walraven, M. (Oberon), Hoeven, J. van der, Stege, H. van der (CED Groep) (2020)
RAPPORT: 1039 ISBN: 94-6321-105-5
Derde ronde integrale casestudies
In het programma van de Evaluatie Passend Onderwijs worden casestudies uitgevoerd in vijf samenwerkingsverbanden in het primair onderwijs (po), vijf samenwerkingsverbanden voortgezet onderwijs (vo) en vijf mbo-instellingen gevolgd van 2016 tot en met 2019. Deze rapportage bevat de bevindingen van de derde ronde integrale casestudies voor het po en vo.Het gaat om integrale casestudies. Dat houdt in dat er gekeken wordt naar alle relevante aspecten die met de invoering en toepassing van passend onderwijs te maken hebben, op verschillende niveaus. Het volgen van de cases over een reeks van jaren maakt het mogelijk om ook naar de ontwikkeling te kijken die passend onderwijs in concrete sitiaties doormaakt.
Wat heeft passend onderwijs veranderd?
De voorliggende rapportage bevat de bevindingen van de derde ronde integrale casestudies voor het po en vo (over de mbo-cases wordt apart gerapporteerd). Over de eerste en tweede ronde zijn afzonderlijke rapporten verschenen. De gegevens voor de derde ronde zijn verzameld in 2018 en geven dus de situatie in dat jaar weer. In elke case zijn gesprekken gevoerd met de directeur van het samenwerkingsverband, vertegenwoordigers van besturen die in het samenwerkingsverband participeren, vertegenwoordigers van de commissie van deskundigen in het samenwerkingsverband die gaat over toewijzing van speciaal onderwijs en (soms) extra hulp in het regulier onderwijs, schoolondersteuners, schoolleiders en intern begeleiders (po) en ondersteuningscoördinatoren.
Meer informatie
Ledoux, G., Vaessen, A. (Kohnstamm Instituut), Exalto, R., Eck, P. van, Walraven, M. (Oberon), Hoeven, J. van der, Stege, H. van der (CED Groep) (2020). Passend onderwijs in de praktijk deel 3. Casestudies in het primair en voortgezet onderwijs, ronde 2018. Amsterdam/ Utrecht Rotterdam: Kohnstamm Instituut/ Oberon/ CED Groep. Rapport 1039.
Deze publicatie maakt deel uit van het door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek gefinancierde onderzoeksprogramma Evaluatie Passend Onderwijs (2014-2020). Dit is publicatie nr. 68 in de reeks Evaluatie Passend Onderwijs.
Contactpersoon: Annabel Vaessen
Zie ook
Passend onderwijs in de praktijk deel 4
Passend onderwijs in de praktijk deel 2
Passend onderwijs in de praktijk deel 1
Eindrapport Evaluatie Passend Onderwijs
Samenwerkingspartner: Oberon
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.