Welke factoren dragen bij aan effectief vreemdetalenonderwijs in het basisonderwijs?
Welke factoren dragen bij aan effectief vreemdetalenonderwijs in het basisonderwijs, zowel wat betreft het startmoment, de hoeveelheid blootstelling aan de vreemde taal en het aantal talen?
Voor de leerprestaties in de vreemde taal lijken er geen voordelen te zijn om vroeg te beginnen met vreemdetalenonderwijs (VTO). Integendeel, leerlingen die in de bovenbouw starten (late starters) presteren aan het einde van hun schoolcarrière vrijwel altijd beter in de vreemde taal dan leerlingen die in de onderbouw starten (vroege starters). Hoe meer een leerling wordt blootgesteld aan de vreemde taal (zoals de hoeveelheid lesuren), hoe beter de prestaties. Leerlingen die meerdere vreemde talen leren, profiteren van de vaardigheden die ze in een eerder geleerde taal geleerd hebben.
Voor de NRO Kennisrotonde beantwoordden Annabel Vaessen (antwoordspecialist) en Alexander Krepel (kennismakelaar) deze vraag.