Zijn kinderen minder geconcentreerd en doelgericht bij schriftelijk werken, als ze gewend zijn geraakt aan beloningen en feedback bij digitaal werken?

Zijn kinderen minder geconcentreerd en doelgericht bij schriftelijk werken, als ze gewend zijn geraakt aan beloningen en feedback bij digitaal werken?

Er zijn weinig studies die direct onderzoeken of basisschoolleerlingen door gewenning aan beloningen/feedback bij digitaal werken minder geconcentreerd/doelgericht zijn bij schriftelijk werken in de klas. Wel blijkt dat leerlingen minder geconcentreerd zijn tijdens het lezen van papieren boeken naarmate zij (thuis) meer tijd besteden aan devices. Ook blijkt dat meer schermtijd (thuis) samengaat met minder concentratie. Deze studies gaan echter vooral over schermtijd buiten schooltijd, waarbij geen sprake is van beloningen/feedback. Ook kan het spelen van games (cognitieve training met feedback) aan het begin van de schooldag zorgen voor meer concentratie tijdens de rest van de dag.

Voor de NRO Kennisrotonde beantwoordden Merlijn Karssen (antwoordspecialist) en Annabel Vaessen (kennismakelaar) deze vraag. Zij hebben hiertoe Patti Valkenburg, hoogleraar Jeugd en Media bij de Universiteit van Amsterdam, geraadpleegd.

meer informatie | volledig rapport

logo Kennisrotonde van het NRO