Alle scholen toegankelijk: een open deur?
Toelatingsbeleid en toegankelijkheid in het funderend onderwijs
Toelatingsbeleid en toegankelijkheid in het funderend onderwijs
Ebbo Bulder, Kyle van den Langenberg, Sjerp van der Ploeg (Oberon)
Merlijn Karssen, Annabel Vaessen (Kohnstamm Instituut)
Bianca Leest en Kelly Beurskens (KBA Nijmegen) (2020)
In het Nederlandse funderend onderwijs – het basisonderwijs en voortgezet onderwijs – is er sprake van segregatie: al meerdere decennia zijn leerlingen op basis van migratieachtergrond en sociaaleconomische status zeer ongelijk over scholen verdeeld. Onderzoek laat zien dat woonsegregatie en schoolkeuzegedrag van ouders de voornaamste verklaringen zijn voor onderwijssegregatie. Daarnaast speelt de inrichting van het Nederlandse onderwijsstelsel een rol, met name vroege selectie en sterke differentiatie zijn kenmerken van het stelsel die bijdragen aan segregatie. De vraag die in het project ‘Toelatingsbeleid en toegankelijkheid in het funderend onderwijs’ is onderzocht, is of scholen zelf een bijdrage leveren aan onderwijssegregatie, expliciet of impliciet middels een bepaald toelatings- en/of toegankelijkheidsbeleid. Het doel van dit onderzoek was om inzicht te bieden in (informele) drempels die worden ervaren bij toelating tot de school dan wel de keuze voor een specifieke school en op het eventuele effect daarvan op de samenstelling van de leerlingenpopulatie van scholen.
Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, en uitgevoerd in een consortium bestaand uit Oberon, Kohnstamm Instituut, en KBA Nijmegen. Er is een opzet gekozen waarmee zowel breed (kwantitatief) als verdiepend (kwalitatief) het vraagstuk rondom toegankelijkheid en toelating in kaart is gebracht.
De opzet van het onderzoek bestaat uit:
In het rapport worden de onderzoeksuitkomsten beschreven aan de hand van de vier thema’s die centraal staan: toelatingsbeleid, toegankelijkheid, de bezwaarprocedure voor ouders en effecten op de samenstelling van scholen.
Merlijn Karssen (projectleider vanuit KI)
Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.
Privacy