Alle scholen toegankelijk: een open deur?
Toelatingsbeleid en toegankelijkheid in het funderend onderwijs
Toelatingsbeleid en toegankelijkheid in het funderend onderwijs
Ebbo Bulder, Kyle van den Langenberg, Sjerp van der Ploeg (Oberon)
Merlijn Karssen, Annabel Vaessen (Kohnstamm Instituut)
Bianca Leest en Kelly Beurskens (KBA Nijmegen) (2020)
In het Nederlandse funderend onderwijs – het basisonderwijs en voortgezet onderwijs – is er sprake van segregatie: al meerdere decennia zijn leerlingen op basis van migratieachtergrond en sociaaleconomische status zeer ongelijk over scholen verdeeld. Onderzoek laat zien dat woonsegregatie en schoolkeuzegedrag van ouders de voornaamste verklaringen zijn voor onderwijssegregatie. Daarnaast speelt de inrichting van het Nederlandse onderwijsstelsel een rol, met name vroege selectie en sterke differentiatie zijn kenmerken van het stelsel die bijdragen aan segregatie. De vraag die in het project ‘Toelatingsbeleid en toegankelijkheid in het funderend onderwijs’ is onderzocht, is of scholen zelf een bijdrage leveren aan onderwijssegregatie, expliciet of impliciet middels een bepaald toelatings- en/of toegankelijkheidsbeleid. Het doel van dit onderzoek was om inzicht te bieden in (informele) drempels die worden ervaren bij toelating tot de school dan wel de keuze voor een specifieke school en op het eventuele effect daarvan op de samenstelling van de leerlingenpopulatie van scholen.
Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, en uitgevoerd in een consortium bestaand uit Oberon, Kohnstamm Instituut, en KBA Nijmegen. Er is een opzet gekozen waarmee zowel breed (kwantitatief) als verdiepend (kwalitatief) het vraagstuk rondom toegankelijkheid en toelating in kaart is gebracht.
De opzet van het onderzoek bestaat uit:
In het rapport worden de onderzoeksuitkomsten beschreven aan de hand van de vier thema’s die centraal staan: toelatingsbeleid, toegankelijkheid, de bezwaarprocedure voor ouders en effecten op de samenstelling van scholen.
Merlijn Karssen (projectleider vanuit KI)
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy