Educatief partnerschap realiseren
Opbrengsten van begeleiding door FORUM op drie scholen van Agora in Zaandam
Opbrengsten van begeleiding door FORUM op drie scholen van Agora in Zaandam
Het realiseren van educatief partnerschap op scholen met allochtone en of laagopgeleide ouders vraagt veel inspanningen en een juiste houding van leerkrachten. Vooral in de onderbouw lukt het om ouders te laten deelnemen aan bijeenkomsten gekoppeld aan VVE-thema’s; dat kan ouders helpen het belang van hun rol in de ontwikkeling van hun kind te laten ervaren.
Voor educatief partnerschap is vertrouwen van ouders en een brede aanpak van de school nodig, zo blijkt uit een onderzoek naar het realiseren van educatief partnerschap op drie scholen in Zaandam. Het onderzoek maakt deel uit van het programma Kortlopend Onderwijsonderzoek 2013; aanvrager is Agora, het bestuur van deze drie Zaanse basisscholen.
Om tot meer educatief partnerschap te komen en het onderwijsondersteunend gedrag van ouders te stimuleren zijn op de drie scholen in een multiculturele wijk met tamelijk veel laagopgeleide ouders verschillende activiteiten uitgevoerd. De activiteiten zijn begeleid door FORUM. Op twee scholen heeft allereerst een analyse van de situatie plaatsgevonden en op alledrie de scholen is ingezet op visieontwikkeling op ouderbetrokkenheid. FORUM heeft begeleid bij de totstandkoming van tweezijdige gesprekken, bij het realiseren van themabijeenkomsten voor ouders en van andere vormen van contact met ouders, bijvoorbeeld een ouderpanel.
Om duidelijkheid te krijgen over de opbrengsten van de activiteiten en de rol van de ondersteuning van FORUM hierbij zijn op de scholen gesprekken gevoerd met directie, leerkrachten en ouders en zijn enkele observaties uitgevoerd. Ook is gekeken wat er uit literatuur bekend is over wat nodig is om educatief partnerschap te realiseren en in hoeverre dat op de scholen ook haalbaar is en wat daarbij belemmerende factoren waren.
Of educatief partnerschap gerealiseerd is, is niet eenvoudig te beantwoorden. Het is een proces dat zowel de communicatie tussen leerkrachten en ouders als ‘goed ouderschap’ en een stimulerend (onderwijsondersteunend) thuisklimaat betreft. Ook is een juiste grondhouding van leerkrachten nodig.
Deelname aan activiteiten die gericht zijn op ouderbetrokkenheid en onderwijs-ondersteunend gedrag, is op de scholen bij een deel van de ouders gerealiseerd. Vooral in de onderbouw is op de scholen ingezet op onderwijs-ondersteunend gedrag bij ouders. Dit gebeurt door ouders te betrekken bij de thema’s die binnen de VVE worden aangeboden en ze te leren wat ze kunnen doen om hun kinderen te stimuleren in hun ontwikkeling. Dankzij de activiteiten die scholen ondernemen, lijkt er op de scholen een toename in de
deelname van ouders aan themabijeenkomsten. Of de juiste grondhouding bij alle leerkrachten gerealiseerd is, is de vraag.
Contactpersoon: Yolande Emmelot
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy