Educatief partnerschap realiseren
Opbrengsten van begeleiding door FORUM op drie scholen van Agora in Zaandam
Opbrengsten van begeleiding door FORUM op drie scholen van Agora in Zaandam
Het realiseren van educatief partnerschap op scholen met allochtone en of laagopgeleide ouders vraagt veel inspanningen en een juiste houding van leerkrachten. Vooral in de onderbouw lukt het om ouders te laten deelnemen aan bijeenkomsten gekoppeld aan VVE-thema’s; dat kan ouders helpen het belang van hun rol in de ontwikkeling van hun kind te laten ervaren.
Voor educatief partnerschap is vertrouwen van ouders en een brede aanpak van de school nodig, zo blijkt uit een onderzoek naar het realiseren van educatief partnerschap op drie scholen in Zaandam. Het onderzoek maakt deel uit van het programma Kortlopend Onderwijsonderzoek 2013; aanvrager is Agora, het bestuur van deze drie Zaanse basisscholen.
Om tot meer educatief partnerschap te komen en het onderwijsondersteunend gedrag van ouders te stimuleren zijn op de drie scholen in een multiculturele wijk met tamelijk veel laagopgeleide ouders verschillende activiteiten uitgevoerd. De activiteiten zijn begeleid door FORUM. Op twee scholen heeft allereerst een analyse van de situatie plaatsgevonden en op alledrie de scholen is ingezet op visieontwikkeling op ouderbetrokkenheid. FORUM heeft begeleid bij de totstandkoming van tweezijdige gesprekken, bij het realiseren van themabijeenkomsten voor ouders en van andere vormen van contact met ouders, bijvoorbeeld een ouderpanel.
Om duidelijkheid te krijgen over de opbrengsten van de activiteiten en de rol van de ondersteuning van FORUM hierbij zijn op de scholen gesprekken gevoerd met directie, leerkrachten en ouders en zijn enkele observaties uitgevoerd. Ook is gekeken wat er uit literatuur bekend is over wat nodig is om educatief partnerschap te realiseren en in hoeverre dat op de scholen ook haalbaar is en wat daarbij belemmerende factoren waren.
Of educatief partnerschap gerealiseerd is, is niet eenvoudig te beantwoorden. Het is een proces dat zowel de communicatie tussen leerkrachten en ouders als ‘goed ouderschap’ en een stimulerend (onderwijsondersteunend) thuisklimaat betreft. Ook is een juiste grondhouding van leerkrachten nodig.
Deelname aan activiteiten die gericht zijn op ouderbetrokkenheid en onderwijs-ondersteunend gedrag, is op de scholen bij een deel van de ouders gerealiseerd. Vooral in de onderbouw is op de scholen ingezet op onderwijs-ondersteunend gedrag bij ouders. Dit gebeurt door ouders te betrekken bij de thema’s die binnen de VVE worden aangeboden en ze te leren wat ze kunnen doen om hun kinderen te stimuleren in hun ontwikkeling. Dankzij de activiteiten die scholen ondernemen, lijkt er op de scholen een toename in de
deelname van ouders aan themabijeenkomsten. Of de juiste grondhouding bij alle leerkrachten gerealiseerd is, is de vraag.
Contactpersoon: Yolande Emmelot
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.