Kohnstamm Instituut
  • ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Effecten van het oefenen met Rekentuin

Technisch eindrapport

Auteurs

Meijer, J., & Karssen, M. (2013).

RAPPORT: 925 ISBN: 978-90-6813-983-9

DOWNLOAD

Oefenen met Rekentuin helpt bij automatiseren basisbewerkingen

Herhaald oefenen met Rekentuin, een programma gericht op het snel en nauwkeurig maken van rekenopgaven, blijkt inderdaad tot het gewenste effect op de basale rekenvaardigheden te leiden. Wel is vereist dat regelmatig wordt geoefend. Leerlingen die zowel hoog faalangstig als hoog prestatie –gemotiveerd zijn, lijken echter moeite te hebben met de afstemming van snelheid en accuratesse.

In eerder onderzoek is gebleken dat hoog prestatie-gemotiveerden die tevens hoog faalangstig zijn, zich qua persistentie gedragen zoals de theorie van Atkinson voorspelt, maar slecht presteren op speed tests, waarschijnlijk omdat zij moeite hebben met de balans tussen snelheid en nauwkeurigheid (Meijer, 1993).

Omdat snelheid en nauwkeurigheid beide worden beloond in Rekentuin, wilden we nagaan of dit verschijnsel zich ook voordoet bij het werken met Rekentuin.

Het onderzoek vond plaats op een tweetal scholen waar de leerlingen regelmatig met Rekentuin werken, een programma gericht op het automatiseren van de basisvaardigheden rekenen, en een controleschool. In Rekentuin wordt zowel snel als nauwkeurig werken (virtueel) beloond. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Kennisnet. Er werden drie metingen verricht met de Tempotoets automatiseren (De Vos, 2010), de wiskunde-angstschaal voor kinderen (MASC) en de competentiebelevingsschaal voor kinderen (CBSK). Prestatiemotivatie en faalangst werden gemeten met de PMT-K.

Het oefenen met Rekentuin leidt tot betere rekenprestaties

Ofschoon de experimentele groepen bijna consequent hoger scoorden op de Tempotoets, was de groei van het prestatieniveau in de experimentele en controlegroep ongeveer even groot, en in sommige gevallen zelfs sterker in de controlegroep. Er was wel een samenhang tussen gebruiksfrequentie en het effect op rekenprestaties. De groei tussen de tweede en derde meting was aanzienlijk sterker dan de groei tussen de eerste en tweede meting. Uit log-gegevens bleek dat er tussen de tweede en derde meting aanzienlijk meer geoefend was dan tussen de eerste en tweede meting.

Faalangst en prestatiemotivatie bepalend voor toetsresultaten

Effecten op wiskunde-angst en competentiebeleving waren ambigu. Op de deeltoetsen voor optellen en aftrekken scoorden zoals verwacht hoog faalangstigen, die tevens sterk prestatie-gemotiveerd waren (zogenoemde overstrivers), het laagst in verhouding tot leerlingen met andere combinaties van de niveaus van deze kenmerken. Effecten van terugkoppeling en werkgeheugentraining op prestaties op de Tempotoets bleven uit.

Conclusie

Het oefenen met Rekentuin leidt tot betere rekenprestaties wat betreft het automatiseren van de basisbewerkingen. De beloningsstructuur in Rekentuin, i.e., voor zowel snel als nauwkeurig werken, lijkt voor kinderen met zowel hoge prestatiemotivatie als hoge faalangst echter nadelig. Dit is een replicatie van bevindingen uit eerder onderzoek. Het afnemen van speedtests levert partijdigheid jegens leerlingen met bepaalde persoonskenmerken op.

Meer informatie

Contactpersoon: Joost Meijer

Samenwerkingspartners : Oefenweb,  www.oefenweb.nl

deel deze pagina
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Deel via LinkedIn

Onderzoeksthema’s

  • 21ste-eeuwse vaardigheden
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Laaggeletterdheid
  • Lerende leraren
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Diversiteit
  • Overig

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Rijker inzicht in professionele ontwikkeling24 februari 2021 - 15:10

    Impact coronacrisis: schoolleiders en bestuurders vooral intern gericht voor hun professionalisering

  • Onderwijsidealen. Liber Amicorum voor Guuske Ledoux11 februari 2021 - 13:56

    Gebundelde onderwijsidealen: een liber amicorum voor Guuske Ledoux met bijdragen van onderzoek en praktijk.

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneeren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • 21ste-eeuwse vaardigheden
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Laaggeletterdheid
  • Lerende leraren
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Diversiteit
  • Overig

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2021 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.

OK

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privacy
Accept settingsHide notification only