Oefenen met Rekentuin helpt bij automatiseren basisbewerkingen
Herhaald oefenen met Rekentuin, een programma gericht op het snel en nauwkeurig maken van rekenopgaven, blijkt inderdaad tot het gewenste effect op de basale rekenvaardigheden te leiden. Wel is vereist dat regelmatig wordt geoefend. Leerlingen die zowel hoog faalangstig als hoog prestatie –gemotiveerd zijn, lijken echter moeite te hebben met de afstemming van snelheid en accuratesse.
In eerder onderzoek is gebleken dat hoog prestatie-gemotiveerden die tevens hoog faalangstig zijn, zich qua persistentie gedragen zoals de theorie van Atkinson voorspelt, maar slecht presteren op speed tests, waarschijnlijk omdat zij moeite hebben met de balans tussen snelheid en nauwkeurigheid (Meijer, 1993).
Omdat snelheid en nauwkeurigheid beide worden beloond in Rekentuin, wilden we nagaan of dit verschijnsel zich ook voordoet bij het werken met Rekentuin.
Het onderzoek vond plaats op een tweetal scholen waar de leerlingen regelmatig met Rekentuin werken, een programma gericht op het automatiseren van de basisvaardigheden rekenen, en een controleschool. In Rekentuin wordt zowel snel als nauwkeurig werken (virtueel) beloond. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Kennisnet. Er werden drie metingen verricht met de Tempotoets automatiseren (De Vos, 2010), de wiskunde-angstschaal voor kinderen (MASC) en de competentiebelevingsschaal voor kinderen (CBSK). Prestatiemotivatie en faalangst werden gemeten met de PMT-K.
Het oefenen met Rekentuin leidt tot betere rekenprestaties
Ofschoon de experimentele groepen bijna consequent hoger scoorden op de Tempotoets, was de groei van het prestatieniveau in de experimentele en controlegroep ongeveer even groot, en in sommige gevallen zelfs sterker in de controlegroep. Er was wel een samenhang tussen gebruiksfrequentie en het effect op rekenprestaties. De groei tussen de tweede en derde meting was aanzienlijk sterker dan de groei tussen de eerste en tweede meting. Uit log-gegevens bleek dat er tussen de tweede en derde meting aanzienlijk meer geoefend was dan tussen de eerste en tweede meting.
Faalangst en prestatiemotivatie bepalend voor toetsresultaten
Effecten op wiskunde-angst en competentiebeleving waren ambigu. Op de deeltoetsen voor optellen en aftrekken scoorden zoals verwacht hoog faalangstigen, die tevens sterk prestatie-gemotiveerd waren (zogenoemde overstrivers), het laagst in verhouding tot leerlingen met andere combinaties van de niveaus van deze kenmerken. Effecten van terugkoppeling en werkgeheugentraining op prestaties op de Tempotoets bleven uit.
Conclusie
Het oefenen met Rekentuin leidt tot betere rekenprestaties wat betreft het automatiseren van de basisbewerkingen. De beloningsstructuur in Rekentuin, i.e., voor zowel snel als nauwkeurig werken, lijkt voor kinderen met zowel hoge prestatiemotivatie als hoge faalangst echter nadelig. Dit is een replicatie van bevindingen uit eerder onderzoek. Het afnemen van speedtests levert partijdigheid jegens leerlingen met bepaalde persoonskenmerken op.
Meer informatie
Contactpersoon: Joost Meijer
Samenwerkingspartners : Oefenweb, www.oefenweb.nl
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.