• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn

Evaluatie Regeling Open en Online Hoger Onderwijs

Auteurs

Krepel, A., Bruck, S., Van der Vegt, J., Jansink, J., &  Kronenburg, E. (2024)

RAPPORT: 24-3

DOWNLOAD

Subsidieregeling Open en online hoger onderwijs

Jarenlang heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) ingezet op het stimuleren van open en online hoger onderwijs. Dat gebeurde via een aantal opeenvolgende subsidieregelingen, waarvan de meest recente: de regeling Open en online hoger onderwijs 2018-2022. Binnen deze regeling konden onderwijsinstellingen subsidie aanvragen voor projecten gericht op open online onderwijs en open leermateriaal. De pijlers zijn als volgt gedefinieerd:

Open online onderwijs: onderwijs dat volledig of voor een substantieel deel online plaatsvindt. Hierbij zijn in ieder geval de in het project ontwikkelde leermaterialen online beschikbaar onder een open licentie die gebruik of hergebruik toestaat.

Open leermateriaal: leermateriaal dat openbaar op een via internet toegankelijke locatie beschikbaar is onder een open licentie die gebruik of hergebruik toestaat.

Met deze subsidieregeling konden instellingen in het hoger onderwijs financiering aanvragen voor projecten voor het ontwikkelen van methoden, materialen en tools voor open en online onderwijs. Nu de regeling is afgerond en de laatste projecten bij universiteiten en hogescholen ook hun laatste fase in gaan, is het een goed moment om terug te blikken en de regeling te evalueren.

In opdracht van OCW hebben AEF en Kohnstamm Instituut de subsidieregeling geëvalueerd. In deze evaluatie wordt antwoord gegeven op de vraag of de regeling heeft geleid tot verbetering van de kwaliteit van online onderwijs en het ontwikkelen, delen en hergebruiken van open leermaterialen én of de regeling heeft geleid tot een olievlekwerking. Hiervoor is een documentanalyse uitgevoerd, evenals een vragenlijstonderzoek en interviews met betrokkenen.

Aanvragers zijn positief over subsidieregeling

Uit de resultaten blijkt dat de regeling heeft geleid tot succesvolle ontwikkeling van diverse open leermaterialen: interactieve software, leeromgevingen, platforms en inventarisaties. Ontwikkelen betekent echter nog niet delen en hergebruiken: het ontwikkelde materiaal blijkt vooral binnen de eigen instellingen te worden gebruikt.  Docenten en studenten hebben meer ervaring opgedaan met online onderwijs door de regeling, met meer interactieve en toegankelijke leermogelijkheden voor studenten en docenten. Ontwikkelde leermaterialen worden breed gebruikt binnen de betrokken onderwijsinstellingen, maar de externe olievlekwerking varieert sterk per project en is weinig zichtbaar voor projectleiders.

De subsidieregeling biedt een toegankelijke manier om te experimenteren met innovatieve onderwijsvormen. De ondersteuning tijdens de regeling vanuit @SURF wordt gewaardeerd door de projectleiders.  Voor de toekomst blijft het van belang om gebruik van open en online leermateriaal te stimuleren door erkenning en ondersteuning.  Betrokkenheid van management/bestuur en samenwerking met bijvoorbeeld bibliotheken en uitgevers is cruciaal voor het blijven gebruiken van leermaterialen.

Meer informatie

Krepel, A., Bruck, S., Van der Vegt, J., Jansink, J., &  Kronenburg, E. (2024). Evaluatie Regeling Open en Online Hoger Onderwijs. Utrecht: AEF.

Contactpersoon:
Alexander Krepel

Samenwerkingspartner:
Andersson Elffers Felix

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
Search Search

Onderzoeksthema’s

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitor experiment onderwijszorgarrangementen16 oktober 2025 - 19:26
  • TALIS 2024
    TALIS 2024: de werk- en leeromgeving op school in beeld7 oktober 2025 - 13:01

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2025 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde