Evaluatie van Doen-denken
De effectiviteit van een ontwikkelingsstimuleringsprogramma voor basisscholen in Rotterdam
De effectiviteit van een ontwikkelingsstimuleringsprogramma voor basisscholen in Rotterdam
Veen, A., Veen, I. van der, Heurter, A., Elshof, D. (2020).
RAPPORT: 1034 ISBN: 97-8946-321-1116
Uitbreiding van leertijd is een middel dat wordt ingezet om ontwikkelingskansen van kinderen uit achterstandssituaties in het basisonderwijs te vergroten. In Rotterdam is in dit kader het programma Doen-denken ontwikkeld door Rotterdam Vakmanstad. Het programma richt zich op het verbreden van het wereldbeeld van kinderen uit een achterstandssituatie. Er worden activiteiten aangeboden waar deze kinderen, in vergelijking met kinderen uit meer kansrijke gezinnen, meestal minder of niet mee in aanraking komen. Dit is uitgewerkt in vijf leerlijnen: filosofie, koken, techniek, judo/aikido en tuinlessen. De lessen worden grotendeels binnen het reguliere programma uitgevoerd door vakdocenten, voor de groepen 1 tot en met 8. In opdracht van Stichting De Verre Bergen in Rotterdam werden de effecten van het programma onderzocht op twee basisscholen die met het programma werkten en twee basisscholen met een vergelijkbare leerlingpopulatie, die niet met het programma werkten.
Het eerste doel van Doen-denken is het bieden van een cognitief rijker aanbod om de kansen van de kinderen te vergroten. Het positief beïnvloeden van de sociaal-emotionele ontwikkeling is eveneens een belangrijk (tussen)doel. Uiteraard staan de cognitieve en sociaal-emotionele doelen niet los van elkaar. Door te stimuleren dat kinderen prettig met elkaar omgaan, activiteiten zo aan te bieden dat kinderen zich er iets bij voor kunnen stellen (betekenisvol leren), hen te leren dat vragen stellen en fouten maken mag en juist goed is, wordt interesse in leren en zelfwerkzaamheid gestimuleerd.
Onderzocht werd wat de effectiviteit is van het programma op de volgende aspecten van sociaal-emotionele ontwikkeling: intrinsieke motivatie, cognitief zelfvertrouwen, zelfregulatie, positief gedrag en zelfwaardering. Het beeld is wisselend. Op een aantal punten vonden we een positieve relatie tussen deelname aan het programma en de sociaal-emotionele ontwikkeling, zij het niet voor alle leerlingen, maar voor specifieke groepen leerlingen. Kinderen met laagopgeleide ouders (een groep waarvoor Doen-denken met name bedoeld is) leken bijvoorbeeld wat betreft intrinsieke motivatie te profiteren van Doen-denken, terwijl dat niet het geval leek voor kinderen met niet-laagopgeleide ouders.
Naast kwantitatieve resultaten geven de ervaringen van betrokkenen bij het programma relevante aanvullende gegevens over de effectiviteit ervan. Opvallend is hoe goed vooral de leerlingen in staat zijn om hun ervaringen te verwoorden. Zij vonden de lessen leuk en nuttig. Daarnaast gaven ze aan dat ze meer leerden over waar ze goed in zijn, bijvoorbeeld koken, repareren, nadenken over zichzelf en de wereld of samenwerken.
Voor het vinden van effecten is het van belang dat transfer naar de reguliere lessen plaatsvindt. De resultaten van het programma Doen-denken zijn hoopgevend. Meer resultaten zijn te verwachten als het lukt om te zorgen voor een goede inbedding van en een breed draagvlak voor het programma in de scholen.
Veen, A., Veen, I. van der, Heurter, A., Elshof, D. (2020) Evaluatie van Doen-denken. Een ontwikkelingsstimuleringsprogramma voor basisscholen in Rotterdam. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
Bekijk de interactieve talkshowreeks ‘Succesverhalen’
10 uur per week extra naar school? In Rotterdam doen leerlingen het met plezier
Contactpersoon: Annemiek Veen
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy