Evaluatieonderzoek Actieplan Gelijke Kansen 2016
Monitoring en evaluatie subsidieregeling Gelijke Kansen: doorstroom mbo-hbo in de periode 2017-2020
Monitoring en evaluatie subsidieregeling Gelijke Kansen: doorstroom mbo-hbo in de periode 2017-2020
Kohnstamm Instituut onderzocht de doorstroom van studenten van het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) naar het hoger beroepsonderwijs (hbo). Dit deed zij samen met SEO Economisch Onderzoek onder leiding van KBA Nijmegen, in een door NRO gefinancierd onderzoekproject.
Sinds een aantal jaar staat kansenongelijkheid in het onderwijs op de agenda. Een belangrijke aanleiding is de publicatie van het Onderwijsverslag van de Inspectie van het Onderwijs waarin staat dat de onderwijskansen van kinderen van lager en hoger opgeleide ouders in toenemende mate uit elkaar lopen (Inspectie van het onderwijs, 2016). Ook ander onderzoek signaleert dat gelijke kansen in het Nederlandse onderwijs onder druk staan (zie bijvoorbeeld OECD, 2016), met name voor studenten uit de zogenoemde laagste huishoudinkomens. Er blijkt sprake van een aanzienlijke opleidingskloof op tal van maatschappelijke domeinen (SCP/WRR, 2014). Het Actieplan Gelijke Kansen bevat beleidsmaatregelen om gelijke kansen in het onderwijs te bevorderen. Dit presenteerde het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap op 31 oktober 2016 (OCW, 2016a).
Onderdeel van dit Actieplan is dat onderwijsinstellingen subsidie mogen aanvragen voor interventies die kansengelijkheid bevorderen. Veel interventies bestaan uit een verbetering van overgangen in het onderwijs. De gesubsidieerde interventies zijn gestart in de schooljaren 2017/2018 (tranche 1) en 2019/2020 (tranche 2) en zijn in een meerjarig onderzoek gemonitord en geëvalueerd. De interventies hebben betrekking op vier maatregelen:
Kohnstamm Instituut rapporteert over de implementatie en evaluatie van maatregel 4: verbeteren doorstroom mbo-hbo.
Voor de doorstroom van mbo naar hbo vinden activiteiten plaats, in maatregel 4 gebundeld onder de naam ‘Studentlabs’. Studentlabs is een verzamelnaam van uiteenlopende activiteiten, met als doel de overgang tussen mbo en hbo soepeler te laten verlopen. Hoewel sommige groepen meer en andere minder gebruik maken van de activiteiten in de studentlabs, is op basis van onderzoek niet op te maken in hoeverre deze studentlabs daadwerkelijk bijdragen aan de specifieke doelstellingen van het Actieplan Gelijke Kansen. In deze zin valt bijvoorbeeld op dat studenten uit de laagste huishoudinkomens significant ondervertegenwoordigd zijn in vergelijking tot de in deze studie gehanteerde groep niet-deelnemers.
De onderzochte interventies zijn in te delen op basis van twee factoren uit de literatuur die belangrijk zijn voor succesvolle doorstroom mbo-hbo. Ten eerste interventies met betrekking tot goede informatievoorziening (studiekeuze) en ten tweede interventies over een goede sociale integratie van mbo-studenten op het hbo.
Of deze interventies effectief zijn in de praktijk van de studentlabs, is niet vast te stellen. De studentlabs zijn onderdeel van activiteiten die ook zonder subsidie al worden uitgevoerd door scholen. Effectonderzoek is zodoende niet mogelijk.
Opleidingen geven wel aan dat de studentlabs de bewuste aandacht voor goede doorstroom vergroot en de algemene samenwerking tussen mbo-hbo bevordert. Wanneer we studentlabs indelen op basis van de doelen die ze noemen, dan zijn studentlabs meestal gericht op academische integratie en het keuzeproces.
Er zijn twee aandachtspunten voor toekomstig onderzoek:
Contactpersonen:
Annabel Vaessen (Kohnstamm Instituut)
Koen van der Ven (SEO Economisch Onderzoek)
Zie ook:
Kohnstamm Instituut (2022). Implementatiemonitor doorstroom po-vo. Maatregel 1: subsidieregeling Gelijke kansen 2017-2021. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. (Rapport 1090, projectnummer 20766)
Samenwerkingspartners:
KBA Nijmegen: consortiumleiding
SEO Economisch Onderzoek
Oberon Onderzoek – Advies
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.