Feitelijke en ervaren bureaucratie
Nulmeting in het kader van de kortetermijnevaluatie passend onderwijs
Nulmeting in het kader van de kortetermijnevaluatie passend onderwijs
Kuiper, E., Dikkers, L., Ledoux, G., Berg, E. van den, & Bos, W. (2015).
RAPPORT: 935 ISBN: 978-906813-995-2
Het terugdringen van bureaucratie rond leerlingenzorg is een van de doelstellingen van passend onderwijs. Om na te kunnen gaan of die doelstelling wordt gehaald, is inzicht nodig in de mate van bureaucratie in het oude stelsel, dus voorafgaand aan passend onderwijs. Hoe hebben scholen en ouders die bureaucratie ervaren, en hoe was het toen gesteld met de bureaucratie bij de samenwerkingsverbanden passend onderwijs? Het Kohnstamm Instituut deed hiernaar onderzoek samen met SEO Economisch Onderzoek, in opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Daarbij is onderscheid gemaakt tussen feitelijke en ervaren bureaucratie.
In dit onderzoek is feitelijke bureaucratie opgevat als overheadkosten, dat wil zeggen alle kosten voor activiteiten die niet de directe ondersteuning van leerlingen betreffen (zoals organisatie, huisvesting, indicatiekosten). De onderzoekers hebben de overhead bepaald bij een aantal samenwerkingsverbanden en regionale expertisecentra in de situatie vóór de invoering van passend onderwijs. Op basis van gegevens uit onder meer jaarverslagen, begrotingen, zorgplannen en gesprekken is gebleken dat de overheadkosten van de onderzochte samenwerkingsverbanden in de periode voorafgaand aan passend onderwijs lagen tussen de 10 en 25 procent van het totale budget. Voor de regionale expertisecentra (organisaties met alleen coördinerende taken) bedroeg dit 100%.
In het onderzoek is gekeken hoe de bureaucratie rond leerlingenzorg werd ervaren op scholen in het schooljaar 2013-2014, dus vóór de invoering van passend onderwijs. Bureaucratie is daarbij opgevat als het geheel van administratieve en overlegtaken rond leerlingenzorg. Daarvoor is een online vragenlijst ontwikkeld voor docenten en intern begeleiders in het (gewoon en speciaal) basisonderwijs en voor docenten, mentoren en zorgcoördinatoren in het voortgezet onderwijs. Uit de resultaten blijkt dat de deelnemers aan het onderzoek over het algemeen de administratie en het overleg rond leerlingenzorg weliswaar tijdrovend vonden, maar ook nuttig. Wel zijn er behoorlijke verschillen: de een heeft meer bureaucratie ervaren dan de ander en leraren hebben gemiddeld meer bureaucratie ervaren dan intern begeleiders of zorgcoördinatoren. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat men minder last had van bureaucratie naarmate er minder externe druk was en men meer het gevoel had voldoende deskundig te zijn en zelf zeggenschap te hebben over de uit te voeren taken. Belangrijkste bron van ergernis was de grote hoeveelheid papierwerk: veel lange formulieren met zich herhalende vragen waarop in te veel detail moest worden geantwoord.
Om ervaren bureaucratie te meten bij ouders van zorgleerlingen in de situatie voor passend onderwijs, is gekeken naar vijf deelaspecten: diagnostisch onderzoek, het maken van een handelingsplan, het invullen van formulieren, het aanvragen van een indicatie en het zoeken en vinden van een geschikte school. Ouders blijken nogal te verschillen in de mate waarin zij hierbij bureaucratie hebben ervaren. Sommige ouders voelden zich van het kastje naar de muur gestuurd, vinden dat ze eindeloos moeizame gesprekken moesten voeren en vonden hun gesprekspartners niet deskundig. Andere ouders vinden juist dat alles uiterst soepel ging en dat ze goed en deskundig werden begeleid. Het gemiddelde oordeel van ouders valt vrij positief uit: ze vinden dat de procedures wel tijd kostten, maar die tijd ook waard waren. Hoogopgeleide ouders zijn over het algemeen kritischer dan ouders met een laag opleidingsniveau.
passend onderwijs, bureaucratie, po, vo, ouders, leerkrachten, docenten, ib, zorgcoördinator, overhead, samenwerkingsverband, NRO
Samenwerkingspartner SEO Economisch Onderzoek
Kuiper, E., Dikkers, L., Emmelot, Y., & Ledoux, G. (2015). Tevredenheid van ouders voor de start van passend onderwijs. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
Koopman, P., Ledoux, G., Karssen, M., Meijden, A. van der, & Petit, R. (2015). Vervolgmeting 1 Kengetallen Passend Onderwijs.
Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy