Hebben getalenteerde vwo-leerlingen profijt van versnelde of verrijkte programma’s?
Rapportage evaluatie Pilot versneld en/of verrijkt vwo
Rapportage evaluatie Pilot versneld en/of verrijkt vwo
Heemskerk, I.M.C.C., Meijer J. & Elshof, D. (2021)
RAPPORT: 1065 ISBN: 94-6321-140-6
Vanaf schooljaar 2016/17 tot 2020/21 kregen scholen de mogelijkheid om zich aan te melden voor de pilot versneld en/of verrijkt vwo (VVV). 38 scholen deden dit, waarmee zij de mogelijkheid kregen om lesstof uit de bovenbouw te verschuiven naar de onderbouw, en daardoor een speciaal vijfjarig vwo-programma (versneld vwo) of zesjarig vwo-programma (verrijkt vwo) te bieden aan groepen getalenteerde leerlingen.
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen wilde hiermee scholen meer ruimte bieden in de inrichting van hun vwo-onderwijs, zodat getalenteerde leerlingen meer uitgedaagd worden en hun talenten optimaal kunnen ontdekken en ontwikkelen. Het Kohnstamm Instituut evalueerde de pilot voor OCW met een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek.
Uit de effectmetingen komt naar voren dat VVV-leerlingen hogere schoolprestaties behalen dan leerlingen in het reguliere vwo. En VVV-leerlingen vervelen zich minder en zijn meer gemotiveerd voor school in vergelijking tot de controlegroep. Mogelijk is dit een groepseffect, voortkomend uit de voorafgaande selectie van VVV-leerlingen. We zien echter ook dat de genoemde verschillen consistent zijn bij herhaalde metingen. Daarmee lijkt de Beleidsregel VVV het beoogde doel te bereiken, namelijk dat getalenteerde leerlingen door VVV-trajecten meer uitgedaagd worden en zich niet gaan vervelen en gedemotiveerd raken voor school.
De resultaten van de vragenlijstonderzoeken en casestudy bij schoolleiders, docenten, VVV-leerlingen en hun ouders, ondersteunen deze conclusies.
Scholen slagen erin om versnelde en verrijkte trajecten op te zetten en uit te voeren, al zijn er wel wat knelpunten in relatie tot de planning en roosters van deze maatwerktrajecten. Toch zijn alle betrokkenen overwegend tevreden, en het lukt leerlingen om eventuele obstakels op dit vlak zelf goed op te pakken en daar ook weer van te leren. De scholen die deelnemen aan de regeling willen er dan ook graag mee verder.
Selectieprocedures voor de VVV-programma’s zijn verschillend ingericht. Scholen hanteren hierbij vooraf opgestelde selectiecriteria vooral met betrekking tot leerprestaties en leerhouding van de leerlingen. Ze kijken hierbij naar verschillende bronnen, bijvoorbeeld naar informatie vanuit het basisonderwijs. Als het gaat om de kenmerken van leerlingen die nodig zijn om een verrijkt of versneld traject te kunnen volgen, is het uiteindelijk meer een fingerspitzengefühl, dan een perfect lijstje criteria. Leerlingen krijgen de kans om het te proberen, en als het niet lukt kunnen ze zonder grote problemen weer mee in het regulier onderwijs. Dit laatste was overigens een voorwaarde van het ministerie voor deelname aan de pilot.
Vooral met de verrijkte trajecten worden relatief veel leerlingen bereikt. We zien dat scholen deze trajecten ook vaker aan een bredere groep leerlingen aanbieden, en minder vasthouden aan vooraf opgestelde selectiecriteria.
Heemskerk, I.M.C.C., Meijer J. & Elshof, D. (2021). Hebben getalenteerde vwo-leerlingen profijt van versnelde of verrijkte programma’s? Rapportage evaluatie Pilot versneld en/of verrijkt vwo. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. (Rapport 1065, projectnummer 40744)
Contactpersoon: Dorothé Elshof
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy