Intake en zelfselectie voor de lerarenopleidingen
Voorspellende waarde, effecten en onderliggende mechanismen van intakeprocedures in de lerarenopleidingen
Voorspellende waarde, effecten en onderliggende mechanismen van intakeprocedures in de lerarenopleidingen
Snoek, M., Kösters, J., Van Blankenstein, F., Meijer, J., Bisschop, P., Heyma, A., Van der Ven, K., Van der Ark, A., & Schenke, W. (2020).
RAPPORT: 1042 ISBN: 978-94-6321-118-5
Komen tot een goede studiekeuze is belangrijk voor studenten, lerarenopleidingen, het werkveld en de maatschappij. Lerarenopleidingen gebruiken diverse intake-instrumenten, waaronder motivatievragenlijsten, vaardigheidstesten en groepsdiscussies. Door de intakeprocedures te volgen, brengen lerarenopleidingen de geschiktheid van de aankomende student in beeld. De afgelopen jaren is er meer aandacht gekomen voor zelfselectie. Bij zelfselectie maakt de student zelf de keuze om een studie te gaan volgen om leraar te worden.
Tussen januari 2016 en zomer 2020 heeft een consortium van onderzoeksinstellingen het onderzoek uitgevoerd, bestaande uit het Kohnstamm Instituut, SEO Economisch Onderzoek, de Hogeschool van Amsterdam, ICLON (Universiteit Leiden) en de Universiteit van Amsterdam. Met data van lerarenopleidingen en studenten is onderzocht wat de relatie is tussen intakeprocedures en studiesucces en geschiktheid voor het beroep van leraar. Data zijn verzameld bij een selectie van opleidingen: drie pabo’s, acht tweedegraadsopleidingen en twee universitaire lerarenopleidingen.
Het onderzoek levert de volgende inzichten op:
De intakeprocedures van lerarenopleidingen zijn slechts een van de factoren die een rol spelen bij het keuzeproces van aankomende studenten. Een van de aanbevelingen uit het onderzoek is om intakeprocedures meer systematisch te focussen op het ondersteunen van het proces van zelfselectie bij studenten. Daarbij zijn drie zelfselectievragen richtinggevend:
Om dit voor elkaar te krijgen, hebben opleidingen meer aandacht in de intakeprocedures nodig voor:
Bekijk ook de infographic hieronder.
Dit onderzoek is gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).
Meer informatie:
Snoek, M., Kösters, J., Van Blankenstein, F., Meijer, J., Bisschop, P., Heyma, A., Van der Ven, K., Van der Ark, A., & Schenke, W. (2020). Intake en zelfselectie voor de lerarenopleidingen. Voorspellende waarde, effecten en onderliggende mechanismen van intakeprocedures in de lerarenopleidingen. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
Contactpersoon: Wouter Schenke
Downloaden van presentaties: https://lero.kohnstamminstituut.nl/
https://lero.kohnstamminstituut.nl/https://lero.kohnstamminstituut.nl/
Samenwerkingspartners: SEO Economisch Onderzoek, de Hogeschool van Amsterdam, ICLON (Universiteit Leiden) en de Universiteit van Amsterdam.
Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.
Privacy