Auteurs
Veen, A., Ledoux, G., Emmelot, Y., Gevers, M. (2019).
RAPPORT: 1021 ISBN: 94-6321-079-9
Integrale Kindcentra over wat hen kenmerkt
Een inclusieve benadering, nastreven van ‘andere doelen’, werken vanuit een gemeenschappelijke visie, met een interprofessioneel team: dit zijn enkele kenmerken van Integrale Kindcentra (‘IKC’) die een voorhoedefunctie vervullen in de IKC-ontwikkeling.
Directies van tien integrale kindcentra die een voorhoedefunctie vervullen in de IKC-ontwikkeling zijn geïnterviewd over de vraag: wat kenmerkt een IKC? Doel van het onderzoek was – vooruitlopend op een eventueel onderzoek naar opbrengsten van IKC’s – in kaart brengen wat de kenmerken van deze innovatieve IKC’s zijn en welke opbrengsten zij nastreven.
Inclusie en ‘andere doelen’
Op het niveau van de kinderen streven innovatieve IKC’s overkoepelend twee soorten doelen na. Ten eerste ‘inclusie’: ervoor zorgen dat kinderen die in het IKC aanwezig zijn daar ook kunnen blijven en ‘binnen de muren’ in een vroeg stadium de juiste ondersteuning krijgen. Ten tweede: ‘andere doelen’ bereiken, zoals zelfsturing, zelfstandigheid, persoonsvorming, burgerschap en samenwerken. Het werken aan deze doelen, ook wel 21e eeuwse vaardigheden, metacognitieve vaardigheden, sociale competenties of ‘advanced skills’ genoemd, wordt gecombineerd met ‘traditionele’ doelen zoals (voorbereiden op) taal en rekenen. Bijzonder aan de onderzochte IKC’s is dat ze alle soorten doelen combineren in een persoonlijke benadering van kinderen.
Samenwerken onder één dak
Wat hen anders maakt dan reguliere scholen en ook anders dan ‘gewone’ IKC’s is dat de samenwerkende partijen niet toevallig onder één dak zitten, maar de intentie hebben om gezamenlijk aan één pedagogische opdracht te werken en dat ook daadwerkelijk toepassen. De gezamenlijke, gedeelde visie, het gekozen concept, is leidend voor de vormgeving van een op elk kind toegesneden aanpak. Samenwerking tussen verschillende professionals (kinderpeuteropvang, basisschool en jeugdhulp) is hier als het ware omheen georganiseerd. Bovendien start de begeleiding al heel vroeg, in de voorschoolse fase.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Het Kinderopvangfonds, in het kader van PACT voor Kindcentra. PACT voor Kindcentra verwerkt de opbrengsten van het onderzoek in een animatie met de titel ‘Wat is een Kindcentrum?’.
Samenwerkingspartner
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.