Loopbaanoriëntatie en -begeleiding voor jongeren op het vmbo en in internationale schakelklassen
Onderzoek naar de effectiviteit van loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)-interventies
Onderzoek naar de effectiviteit van loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)-interventies
Korpershoek, H., Hermans, A., Karssen, M., & Petit, R. (2023)
RAPPORT: 23-14 ISBN: 94-034-3048-5
GION onderwijs/onderzoek en Kohnstamm Instituut hebben onderzoek uitgevoerd naar de effectiviteit van loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)-interventies voor leerlingen op het vmbo, gefinancierd door het NRO. Naast het vmbo is ook gekeken naar LOB in Internationale Schakelklassen (ISK’s).
Het onderzoek bestaat uit vier onderdelen. Eerst is een literatuurstudie uitgevoerd om effectieve LOB-aanpakken in binnen- en buitenland op het spoor te komen. Daarna zijn in interviews met LOB-betrokkenen de LOB-activiteiten, de uitvoering daarvan en knelpunten en ondersteuningsbehoeften van de scholen in kaart gebracht. Tevens zijn leerlingen geïnterviewd over hun ervaringen met LOB en hun profiel- en/of studiekeuzeproces. Samen met de scholen is in verschillende werksessies (“het Innovationlab”) gewerkt aan het effectiever inzetten van de LOB-activiteiten, vooral door reflectie-activiteiten en betrokkenheid van ouders te versterken. Daarnaast is bij leerlingen van de deelnemende scholen onderzocht welke elementen uit de LOB-interventies (bv. contact met de praktijk, ouderbetrokkenheid) daadwerkelijk bijdroegen aan een weloverwogen studiekeuze.
Door de COVID-19 pandemie konden helaas veel LOB-activiteiten niet doorgaan. Desondanks laten de vmbo leerlingen een positieve ontwikkeling zien wat betreft hun loopbaancompetenties en geven aan zich aan het eind van het schooljaar minder te laten beïnvloeden door anderen (o.a. ouders, vrienden, leraren) bij hun profiel- of studiekeuze dan aan het begin van het schooljaar. Voor zelfvertrouwen bij loopbaankeuzes en keuzezekerheid zijn geen verschillen gevonden, hoewel bij de nameting wel meer leerlingen een keuze hebben gemaakt.
Bij leerlingen met twee ouders die niet in Nederland zijn geboren blijkt de invloed van anderen op de keuze voor een vervolgopleiding groot. Bovendien verwachtten deze leerlingen te maken te krijgen met stereotypering ten aanzien van afkomst in hun toekomstige baan. Een deel van de ISK-leerlingen verwacht ook te maken te krijgen met belemmeringen in de vervolgopleiding, zoals geldproblemen en niet bij anderen op de opleiding te passen. Een belangrijke aanbeveling voor scholen is om aan deze aspecten meer aandacht te besteden in het LOB-aanbod.
Voor vmbo scholen en ISK’s worden handreikingen LOB uitgewerkt met daarin een checklist LOB (waar moet goede LOB aan voldoen) en de belangrijkste aanbevelingen voor de praktijk, om zo LOB in de school te kunnen versterken.
Korpershoek, H., Hermans, A., Karssen, M., & Petit, R. (2023). Doorontwikkeling en impact van loopbaanoriëntatie en -begeleiding voor jongeren uit gezinnen met en zonder migratieachtergrond in het vmbo en in internationale schakelklassen (ISK). GION, Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs, Opvoeding en Ontwikkeling, Rijksuniversiteit Groningen.
Contactpersonen:
Merlijn Karssen
Régina Petit
Zie ook:
Korpershoek, H., Karssen, M., Spijkerboer, A., Petit, R., Hermans, A. (2022). Effectieve loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in het vmbo: een overzichtsstudie van nationale en internationale literatuur. GION onderwijs/onderzoek & Kohnstamm Instituut.
Samenwerkingspartners:
GION
Annet Hermans
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy