Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs
Hoe rollen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van leraren
Hoe rollen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van leraren
Boogaard, M., Glaudé, M., Schenke, W., Weijers, D., Snoek, M. (2018).
RAPPORT: 996 ISBN: 978-94-6321-059-1
Dat is de kernvraag van een onlangs afgerond onderzoek van het Kohnstamm Instituut en het lectoraat Leren & Innoveren van de Hogeschool van Amsterdam.
Voor een gezonde onderwijsarbeidsmarkt is een aantrekkelijk carrièreperspectief voor leraren nodig. Dat vraagt om een visie van werkgevers en vakbonden én om concrete ideeën over loopbaanpaden voor leraren. In het rapport doen we verslag van twee deelstudies naar loopbaanmogelijkheden voor leraren in het voortgezet onderwijs.
In de eerste deelstudie is een inventarisatie uitgevoerd naar de verschillende rollen die leraren vervullen in het voortgezet onderwijs in combinatie met hun lesgevende taken. Die rollen zijn divers: begeleiding van leerlingen, onderwijsontwikkeling, beleid en organisatie, ondersteuning van collega’s. Daarnaast vervullen leraren rollen buiten de school die gerelateerd zijn aan hun docentschap, zoals toetsontwikkeling en het meeschrijven aan methodes.
Vervolgens zijn 10 inspirerende schoolportretten geschreven. Centraal in die portretten staan de wijze waarop de school omgaat met de verschillende rollen van leraren en de relatie tussen die rollen en de professionalisering en loopbaanontwikkeling van leraren. De portretten zijn tot stand gekomen op basis van gegevens vanuit een docentvragenlijst en drie focusgroepgesprekken per school met zowel degenen die personeelsbeleid in hun portefeuille hebben, als met leraren zelf. De belangrijkste resultaten vanuit dit eerste deelonderzoek zijn bediscussieerd in een expertmeeting van de CAOP-Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt.
In deelstudie 2 is nagegaan in hoeverre loopbaanpaden in andere landen of andere sectoren ideeën kunnen opleveren voor het onderwijsloopbaanbeleid in het Nederlandse voortgezet onderwijs. De onderzoeksvraag voor deze deelstudie was: Wat kunnen we leren van ‘de buren’?
Via deskresearch en netwerkcontacten is gezocht naar relevante cases. Voor de arbeidsmarktsectoren vond selectie plaats op basis van vergelijkbaarheid naar startniveau (hbo), en arbeidsmarktcontext (semi-publieke beroepen, dreigend tekort). Op grond daarvan is gekozen voor de sectoren ‘verpleegkunde’ en ‘politie’. Voor beide sectoren is het loopbaanpadenbeleid beschreven. Voor een beeld van het loopbaanbeleid voor leraren in andere landen, zijn onderwijsexperts uit Polen en Slowakije uitgebreid bevraagd. Daarnaast zijn de bevindingen uit het recent verschenen Europese overzicht: ‘Teachers Careers in Europe: Access, Progression and Support’ (Eurydice, 2018), betrokken in de deelstudie.
In beide deelstudies is ingegaan op zowel de verticale als de horizontale groeimogelijkheden in de lerarenloopbaan. De ruime meerderheid van de leraren vervult inderdaad minstens één andere rol in de school. Verreweg de meesten ervaren die andere rollen als waardevol voor hun persoonlijke en professionele ontwikkeling en vinden dat het uitvoeren van die rollen hun beroep aantrekkelijker maakt. Er is echter nog weinig sprake van een relatie met loopbaanontwikkeling.
Het onderzoek heeft input gegenereerd voor de gedachtevorming van de sectortafel vo. De begeleiding was in handen van een klankbordgroep, bestaande uit medewerkers van VOION, de VO-Raad, CAOP, KVLO, en OCW.
Samenwerkingspartner: dr. Marco Snoek (Lector Leren & Innoveren, Hogeschool van Amsterdam)
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy