• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders

VO 2016-2017

Auteurs

Schenke, W., Heemskerk, I.M.C.C., Lockhorst, D., Bomhof, M., m.m.v. Weijers, D. & van Aarsen, E. (2018).

RAPPORT: 994 ISBN: 978-94-6321-055-3

DOWNLOAD

Deelname van schoolleiders aan professionaliseringsactiviteiten is toegenomen

Schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs zijn volop bezig met hun eigen professionele ontwikkeling. Wel vindt men het lastig om structurele afspraken te maken over het volgen van cursussen, opleidingen en trainingen. Dat blijkt uit de jaarlijkse monitor professionalisering schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs, uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut en Oberon.

Deelname van schoolleiders aan professionaliseringsactiviteiten is toegenomen ten opzichte van de monitor in 2015. Deelname van schoolleiders uit het eindverantwoordelijk management is groter dan de deelname van middenmanagers. De meeste schoolleiders blijken zich het afgelopen jaar geprofessionaliseerd te hebben door een meerdaagse cursus of training te volgen. Ook een eendaagse cursus en intervisie worden vaak genoemd als toegepaste vormen van professionalisering. Bij bestuurders is een meerdaagse cursus minder populair. Een eendaagse cursus of training, netwerkleren en zelfstudie worden door hen in de top drie gezet. Voor het monitoronderzoek zijn schoolleiders in het vo en voor het eerst ook bestuurders in het vo benaderd. De survey is door 351 schoolleiders en 127 bestuurders in het vo ingevuld; gezamenlijk geven ze een representatief beeld.

Ontwikkelgerichte aanpak voor professionalisering

Ten opzichte van eerdere jaren maken in 2017 minder schoolleiders afspraken met hun werkgever over scholing en bijbehorende middelen. Die tendens is te verklaren uit het feit dat schoolleiders tegenwoordig meer kiezen voor een ontwikkelgerichte aanpak voor hun eigen professionalisering. Zowel schoolleiders als bestuurders vinden het lastig om structurele afspraken te maken over het volgen van cursussen, opleidingen en trainingen. Ze kiezen daarom minder voor vooraf gemaakte afspraken en opgelegde doelen.

Wat verder opvalt, is dat – net als bij de vorige monitoronderzoeken – slechts de helft van de schoolleiders een (degelijk) aanbod van inwerk- en begeleidingsprogramma’s voor nieuwkomers in schoolleidersfuncties heeft gehad. Dit geldt tevens voor bestuurders.

Tot slot is het positief om te melden dat bijna driekwart van de schoolleiders en bestuurders geen belemmeringen ervaart voor deelname aan scholing of professionalisering. Als er belemmeringen zijn, dan betreft dat gebrek aan tijd, waan van de dag, werkdruk en gebrek aan financiële middelen.

Inmiddels is bekend dat vanaf 2018 de VO-academie en het Schoolleidersregister VO samen verder het monitoronderzoek zullen vormgeven.

Zie ook:

Lockhorst, D., De Jong, A., & Schenke, W. (2017) Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders VO 2016. Uitkomsten van 3 focusgroepen: het formuleren van leervragen en effecten van professionalisering. Rapport 17-1, Utrecht/Amsterdam: Oberon/Kohnstamm Instituut

Samenwerkingspartner:

Oberon

deel deze pagina
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via WhatsApp
  • Deel via LinkedIn

Onderzoeksthema’s

  • Taal, rekenen en basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Hebben getalenteerde vwo-leerlingen profijt van versnelde of verrijkte programma’s?23 mei 2022 - 09:19
  • Burgerschap in het basisonderwijs. Technisch rapport Peil.Burgerschap 202010 mei 2022 - 09:54

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Taal, rekenen en basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2022 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.

OK

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privacy
Accept settingsHide notification only