Onderwijsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen in Amsterdam en Diemen
Leerlingen met en zonder leer-, gedrags- of psychische problemen
Leerlingen met en zonder leer-, gedrags- of psychische problemen
Loon-Dikkers, A.L.C. van, Weijers, D. & Heurter, A.M.H., m.m.v. Ledoux, G. & Kuiper, E.J. (2017).
RAPPORT: 974 ISBN: 978-94-6321-039-3
Hoogbegaafde leerlingen hebben uiteenlopende ondersteuningsbehoeften, onafhankelijk van de aanwezigheid van leer-, gedrags- of psychische problemen. Leerlingen krijgen passend aanbod binnen de normale klas, in een binnenschoolse of bovenschoolse plusklas, of in een voltijdvoorziening voor hoogbegaafde leerlingen.
Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsaanbod, ook hoogbegaafde leerlingen. In dit onderzoek in opdracht van het samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen is onderzocht hoeveel hoogbegaafde leerlingen met leer-, gedrags- of psychische problemen er zijn, welke onderwijsbehoeften hoogbegaafde leerlingen hebben, en welk onderwijsaanbod hoogbegaafde leerlingen in het primair onderwijs krijgen.
Het onderzoek bestond uit verschillende onderdelen: een literatuurstudie, analyses op COOL-data, een vragenlijst voor intern begeleiders en ouders en interviews met schoolbesturen, schoolleiders en ouders.
De intern begeleiders die voor dit onderzoek een vragenlijst in hebben gevuld, geven aan dat ongeveer 8% van de hoogbegaafde leerlingen leer-, gedrags- of psychische problemen heeft (op scholen zonder voltijdvoorziening voor hoogbegaafde leerlingen). Op basis van het grootschalige onderzoek COOL5-18 kan geconcludeerd worden dat leerkrachten hoogbegaafdheid niet altijd herkennen bij leerlingen met leer-, gedrags- of psychische problemen.
In de literatuurstudie kwam naar voren dat de onderwijsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen met en zonder leer-, gedrags- of psychische problemen divers zijn en niet te specificeren voor een groep. Ook het meest geschikte onderwijsaanbod voor een van de groepen is niet te benoemen. Schoolbestuurders en schoolleiders van deeltijd- en voltijdvoorzieningen voor hoogbegaafde leerlingen wijzen ook op deze diversiteit.
Alle hoogbegaafde leerlingen hebben over het algemeen voornamelijk behoefte aan uitdaging, leren leren en het leren van sociale vaardigheden. Het aanbod voor hoogbegaafde leerlingen op scholen bestaat daarom voornamelijk uit differentiëren, zoals compacten of verrijken. Op de voltijdvoorzieningen is het volledige onderwijsaanbod aangepast aan hoogbegaafde leerlingen.
Over het algemeen zijn schoolbestuurders, schoolleiders, intern begeleiders en ouders tevreden met het onderwijsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen. Zij zien wel ruimte voor verbetering, bijvoorbeeld het integreren van een passend aanbod binnen de reguliere lessen, vergroten van de kennis van hoogbegaafdheid bij leerkrachten of meer tijd en middelen hebben voor deze leerlingen. Ook het aanbod voor hoogbegaafde leerlingen met leer-, gedrags- of psychische problemen zou verbeterd kunnen worden volgens de respondenten.
Door dit onderzoek is het samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen op de hoogte van waar de kansen en knelpunten zitten met betrekking tot het onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen met en zonder leer-, gedrags- of psychische problemen. Zij kunnen op basis hiervan bepalen waar scholen verdere ondersteuning bij nodig hebben.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy