Onderzoek naar voorspellers van sociale ongelijkheid van de voor- en vroegschoolse periode tot in het voortgezet onderwijs
Secundaire analyses op het pre-COOL cohortonderzoek
Secundaire analyses op het pre-COOL cohortonderzoek
Executieve functies (aandacht, werkgeheugen en ‘inhibitie’) die al op driejarige leeftijd werden gemeten, zijn een sterke voorspeller van sociale ongelijkheid in de loopbaan van leerlingen tussen 12 en 15 jaar. Een verklaring voor deze relatief grote rol kan zijn dat er in het voortgezet onderwijs een groter beroep wordt gedaan op deze functies: er wordt onder andere méér gevraagd van planningsvaardigheden, bijvoorbeeld bij huiswerk. Een minder optimale ontwikkeling hiervan (als gevolg van een minder gunstige sociale achtergrond), kan dan extra nadelig werken.
Dit is één van de uitkomsten uit secundaire analyses op data uit het pre-COOL cohortonderzoek. Binnen het pre-COOL cohortonderzoek zijn kinderen vanaf 2-jarige leeftijd gevolgd en zijn gegevens verzameld over gezinsfactoren (een stimulerend thuisklimaat, de kwaliteit van de opvoeding en sociale steun en stress daarbij, en risicofactoren), factoren in de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling (executieve functies, probleemgedrag en relaties met pedagogisch medewerkers en leerkrachten, motivatie voor school, burgerschapscompetenties) en enkele schoolkenmerken (sociale schoolcompositie en schoolgrootte). Van 2686 leerlingen is onderzocht in hoeverre deze factoren samenhangen met sociale ongelijkheid in de ontwikkeling van de schoolloopbaan tot 15-jarige leeftijd.
Gebleken is dat de sociale ongelijkheid in schoolloopbanen tot en met 15 jaar gedurende de schoolloopbaan toeneemt: ook in de vo-periode is er substantieel sprake van ongelijkheid, naast de ongelijkheid die al is ontstaan in de periode ervoor.
Het onderzoek laat onder meer zien dat burgerschapskennis sterk met sociale ongelijkheid samenhangt. We beschouwen dat in dit onderzoek als indicator voor algemene kennis (kennis van de wereld). Hieruit blijkt het belang van het compenseren voor een lagere algemene kennis bij kinderen met een ongunstige sociaaleconomische achtergrond. Sommige basisscholen doen dit al, bijvoorbeeld door het aanbieden van een specifiek curriculum dat expliciet gericht is op het opbouwen van kennis over de wereld (kenniscurriculum).
Daarnaast is het belangrijk om te compenseren voor ontoereikende executieve functies om zichzelf versterkende negatieve patronen te voorkomen dan wel te doorbreken. Dit kan bijvoorbeeld door in te zetten op het bewust maken van pedagogisch medewerkers en leerkrachten van de werking en het belang van executieve functies en de achtergrond van een minder gunstige werkhouding, en door het aanreiken van kennis over hoe deze gestimuleerd kunnen worden.
Van der Veen, I. & Veen, A. (2024). Secundaire analyses met pre-COOL data: Onderzoek naar voorspellers van sociale ongelijkheid – van de voor- en vroegschoolse periode tot in het voortgezet onderwijs. Amstelveen: Kohnstamm Instituut. Rapport 1131.
Contactpersonen:
Ineke van der Veen
Annemiek Veen
Zie ook:
Publicaties over het pre-COOL cohortonderzoek op de website.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy