• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

dr. Ineke van der Veen – Onderzoeker

020 214 14 04 E-mail Linkedin

Expertise

Ineke van der Veen is gespecialiseerd in onderzoek naar onderwijs-ongelijkheid, motivatie voor school, onderwijsvernieuwingen en is methodoloog bij grootschalig onderzoek.

Ineke van der Veen werkt als onderzoeker bij Kohnstamm Instituut en promoveerde daar in 2001 op een onderzoek naar succesvolle Turkse en Marokkaanse leerlingen in het voortgezet onderwijs. Zij studeerde ontwikkelingspsychologie met als specialisatie klinische kinder- en jeugdpsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Ineke heeft diverse onderzoeken gedaan naar schoolloopbanen en de sociaal-emotionele ontwikkeling waaronder ontwikkeling in motivatie van allochtone en autochtone kinderen en jongeren in voor- en vroegschoolse educatie, primair, voortgezet, middelbaar en hoger onderwijs en factoren die daarop van invloed zijn. Zij heeft zich daarbij onder meer gericht op de overgangen naar vervolgonderwijs, schakelklassen, zorgleerlingen, de invloed van school- en klaskenmerken waaronder de sociaal-etnische samenstelling van de klas, de invloed van ouders en burgerschapseducatie. Zij heeft veel ervaring met de analyse en bewerking van complexe (longitudinale) databestanden.

Ineke is staflid van de landelijke onderzoeksschool ICO, begeleidt promovendi en is consulting editor van het internationale tijdschrift Educational Psychology. Zij is onder meer als methodoloog betrokken bij het grootschalige cohortonderzoek pre-COOL en betrokken bij studies naar burgerschapsonderwijs in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo.

Publicaties

30 november 2023/door Edgar

Eigen regie voor leerlingen in het voortgezet onderwijs

Wat zijn de effecten op motivatie, welzijn, prestaties en prestatiedruk? Een…
Burgerschap in het voortgezet onderwijs
28 november 2023/door Redacteur

Nederlandse jongeren weten weinig over democratie

Nederlandse jongeren weten minder over democratie dan leeftijdsgenoten in vergelijkbare landen, blijkt uit internationaal onderzoek.
1109 Groepsarrangementen in het reguliere VO
6 november 2023/door Edgar

Groepsgerichte extra ondersteuning in het reguliere vo

1096 - Leerpotentie onderzocht: maakt hulp verschil?
1 september 2023/door Edgar

Leerpotentie onderzocht: maakt hulp verschil?

Wat is de invloed van bijstelling van het schooladvies op de voorspellende waarde voor het niveau in vo leerjaar 3?
5 juni 2023/door Edgar

Wat is de invloed van bijstelling van het schooladvies op de voorspellende waarde voor het niveau in vo leerjaar 3?

Een bijgesteld advies voorspelt de onderwijspositie van leerlingen in leerjaar 3 van het voortgezet onderwijs beter dan een niet-bijgesteld advies.
1109 Groepsarrangementen in het reguliere VO
21 februari 2023/door Edgar

Groepsgerichte extra ondersteuning in het regulier vo

Extra ondersteuning in het voortgezet onderwijs: wat zijn de…
Motiverend burgerschapsonderwijs in het mbo
11 oktober 2022/door Nikolai

Motiverend burgerschapsonderwijs in het mbo

10 mei 2022/door Edgar

Burgerschap in het basisonderwijs. Technisch rapport Peil.Burgerschap 2020

9 mei 2022/door Edgar

Een NCO-schoolrapport voor sbo, so en vso

10 januari 2022/door Edgar

Behoefteanalyse toegankelijkheid hoger onderwijs

Welke kennis heeft het onderwijsveld nodig om de toegankelijkheid…
2 juli 2021/door Edgar

International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2022

Nederland neemt deel aan de International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) in 2022.
22 september 2020/door Diane

Evaluatie van Doen-denken

Evaluatie van Doen-denken. De effectiviteit van een ontwikkelingsstimuleringsprogramma voor basisscholen in Rotterdam
23 december 2019/door Diane

Het pre-COOL cohort tot en met groep 5

Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit in de voor-en vroegschoolse periode
2 december 2019/door Diane

Kwaliteit in de peuter- en kleutergroepen en ontwikkeling van kinderen: de peuterschool in Amsterdam

Kwaliteit in de peuter- en kleutergroepen en ontwikkeling van kinderen: de alles-in-één-school in Amsterdam
2 december 2019/door Diane

Pre-COOL cohortonderzoek: technisch rapport, tweejarigencohort zesde meting (2016-2017) groep 5

Pre-COOL cohortonderzoek: technisch rapport, tweejarigencohort zesde meting (2016-2017) groep 5
9 augustus 2019/door Diane

Welke didactische aanpak van een programma voor brede talentontwikkeling heeft een positief effect op de motivatie van leerlingen?

De motivatie wordt bevorderd door leerlingen hun eigen leerproces in handen te geven, samen te laten werken, aan te sluiten bij de leefwereld van de leerlingen en te differentiëren.
8 juli 2019/door Diane

Kansen op en effecten van kleuterbouwverlenging

Voor jonge en oudere kinderen en verschillen naar sociale en etnische achtergrond    
4 juli 2019/door Diane

Relatie tussen kwaliteit in de kleuterklassen en de schoolloopbaan van leerlingen

Kwaliteit van data over voorschoolse educatie in BRON
17 juni 2019/door Diane

Kwaliteit van data over voorschoolse educatie in BRON

16 november 2017/door Diane

Kwaliteit in kleutergroepen en de relatie met ontwikkeling van kinderen

1 december 2016/door Diane

Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit van voorschoolse instellingen Brochure

10 maart 2016/door Diane

Pre-COOL cohortonderzoek

1 december 2015/door Diane

Pre-COOL cohortonderzoek. Technisch rapport tweejarigencohort, derde meting 2012 – 2013.

1 december 2015/door Diane

Pre-COOL cohortonderzoek. Technisch rapport tweejarigencohort, vierde meting 2013 – 2014.

8 september 2014/door Diane

Pre-COOL cohortonderzoek

5 september 2014/door Diane

Pre-COOL cohortonderzoek

20 mei 2014/door Diane

Een praktijkreviewstudie naar het motiveren van leerlingen met verschillende prestatie niveaus en sociale en etnische achtergrond

31 maart 2014/door Diane

Een poging tot verbetering van motivatie en studieloopbaan in het mbo

Meetinstrumetne voor sociale competenties
25 september 2013/door Diane

Meetinstrumenten voor sociale competenties, metacognitie en advanced skills.

Het gaat in het onderwijs niet alleen om taal en rekenen, maar ook om vakoverstijgende competenties die nodig zijn voor het functioneren in de samenleving

Meer publicaties van Ineke van der Veen (een nieuw venster wordt geopend)

deel deze pagina
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn

Onze medewerkers

  • Onderzoekers en medewerkers van Kohnstamm Instituut

Download Brochure

Download onze brochure

English: Download our brochure

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • 1112 Verschil maken. Een praktijkgericht onderzoek naar differentiatie door mbo-2 teams.
    Differentiatie door mbo-2 teams1 december 2023 - 11:05
  • Burgerschap in het voortgezet onderwijs
    Nederlandse jongeren weten weinig over democratie28 november 2023 - 10:03

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Taal, rekenen en basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2023 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.

OK

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacy
Accept settingsHide notification only