Auteurs
Veen, A., Veen, I. van der, Heurter, A., Bollen, I., & Karssen, M. (2019).
RAPPORT: 1012 ISBN: 97-894-632-1099-7
In schooljaar 2016-2017 werd de zesde meting van het tweejarigencohort van pre-COOL uitgevoerd. Pre-COOL is een cohortonderzoek dat in 2009 is gestart om de vraag naar effecten van deelname aan voor- en vroegschoolse educatie op de kinderlijke ontwikkeling te onderzoeken. Het tweejarigencohort bestaat uit kinderen die in 2010 twee jaar werden. Deze kinderen zijn in twee subgroepen onderverdeeld: kinderen die peuterspeelzalen, kinderdagverblijven of andere voorschoolse voorzieningen bezoeken en kinderen die daar niet aan deelnemen. Beide subgroepen worden vanaf tweejarige leeftijd tot het einde van de basisschool gevolgd.
Met behulp van de gegevens die in pre-COOL worden verzameld kunnen uiteenlopende beleidsmaatregelen worden geëvalueerd en kan ook nieuw beleid op het terrein van voor- en vroegschoolse educatie en onderwijs aan jonge kinderen worden voorbereid.
In pre-COOL worden drie soorten gegevens verzameld:
- gegevens over de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen;
- gegevens over de gezinnen waar deze kinderen uit komen;
- gegevens over de (kwaliteit van de) voorschoolse voorzieningen en de kleutergroepen van het basisonderwijs.
Uitgebreidere informatie over het pre-COOL-onderzoek is te vinden op de pre-coolwebsite. Het pre-COOL-onderzoek is een samenwerkingsproject van het Kohnstamm Instituut te Amsterdam en het Langeveld Instituut te Utrecht. Het onderzoek wordt gesubsidieerd door NRO/PROO.
Meer informatie
Contactpersoon: Annemiek Veen
Zie ook: http://www.pre-cool.nl/
Samenwerkingspartners: Universiteit Utrecht
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.