Regelingen devices
Kunnen alle leerlingen in het funderend onderwijs over een device beschikken voor het volgen van onderwijs?
Kunnen alle leerlingen in het funderend onderwijs over een device beschikken voor het volgen van onderwijs?
Karssen, M., Stronkhorst, E., De Geus, W. & De Roode, J. (2024)
RAPPORT: 1135 ISBN: 94-6321-197-0
Toename van digitalisering in het onderwijs maakt toegang tot digitale (leer)middelen voor leerlingen cruciaal. Hiervoor hebben leerlingen een device nodig. Een device is een apparaat dat leerlingen toegang verschaft tot al het digitale lesmateriaal dat een leerling nodig heeft. Binnen het primair onderwijs geldt dat de school de devices dient te regelen. In het voortgezet onderwijs geldt dat scholen de ouders mogen vragen een device aan te schaffen, maar ze mogen dit niet verplichten. Binnen gemeenten bestaan regelingen waar sommige ouders een beroep op kunnen doen. Daarnaast bestaan er private organisaties die regelingen aanbieden als dit via gemeenten niet lukt. De ministeries van OCW en SZW wilden graag weten of deze bestaande regelingen omtrent devices voldoen. Kohnstamm Instituut en Oberon Onderzoek en Advies hebben daarom in april tot juli 2024 onderzoek gedaan naar de vraag: “Welke regelingen zijn er, zowel publiek als privaat georganiseerd, met als doel dat leerlingen in het funderend onderwijs over een goed en veilig device beschikken voor het volgen van onderwijs?”.
Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van bestaande data en rapporten van de Schoolkostenmonitor (de Geus e.a., 2023), Evaluatie Wet Gratis schoolboeken (Bisschop e.a., 2021), MYRA (Karssen e.a., 2023) en Ouders & Onderwijs (2024). Aanvullend zijn er vragenlijsten uitgezet onder gemeenten in Nederland en onder het gespecialiseerd onderwijs. Er zijn tot slot interviews gehouden met de belangrijkste betrokken organisaties.
Scholen geven aan dat een device in veel gevallen noodzakelijk is voor het volgen van onderwijs. In het basisonderwijs is het iets minder vaak noodzakelijk dan in het voortgezet onderwijs.
In het basis- en gespecialiseerd onderwijs gebruikt een leerling meestal een device van de school (vaak kosteloos), in het voortgezet onderwijs gaat het meestal om een door de ouder zelf aangeschaft device. Als gemeenten een regeling hebben waarmee een device aangeschaft kan worden, richten deze regelingen zich vooral op minima. Hier komt niet iedereen voor in aanmerking. Er zijn vaak eisen aan toekenning van een device verbonden, zoals een inkomenseis, leeftijd van het kind, een frequentie-eis en een maximaal aantal aanvragen per gezin.
De verantwoordelijkheid voor het voorzien in devices is onduidelijk/onscherp. Gemeenten en (voortgezet onderwijs) scholen wijzen veelal naar elkaar en de verantwoordelijkheid wordt door de partijen verschillend beleefd. De gemeenten en scholen stemmen hun regelingen vaak niet op elkaar af.
De regelingen van private organisaties als (lokale) stichting Leergeld, Nationaal fonds Kinderhulp en het Jeugdeducatiefonds zijn complementair aan de subsidieregelingen van gemeenten. Zij dienen als een vangnet om te zorgen dat iedereen geholpen kan worden. Hoewel de bestaande regelingen en geldstromen dus voorzien in de gewenste behoefte voor subsidieregelingen, is het de vraag of elke ouder succesvol diens weg kan vinden tussen alle verschillende regelingen. Het diverse aanbod sluit daarnaast niet altijd aan, omdat het device niet altijd aan de eisen van de school voldoet of niet tijdig vervangen kan worden.
Door de vele verschillende organisaties is er daarnaast geen zicht op de omvang van de groep die niet bereikt wordt. Wel is duidelijk dat een groep ouders buiten de boot valt van gemeentelijke regelingen: deze groep moet nu zelf devices aanschaffen omdat het inkomen net te hoog is of omdat het gezin uit teveel kinderen bestaat. Naast de eisen van de gemeente vormt soms ook de toegankelijkheid van regelingen bij gemeenten of organisaties een probleem. Vrijwilligers van private organisaties helpen om de juiste organisatie te vinden of om een aanvraag in te dienen. Maar niet iedereen meldt zich. Daardoor is het de vraag of iedereen bereikt wordt.
Karssen, M., Stronkhorst E., De Geus, W. & De Roode, J. (2024). Regelingen devices. Kunnen alle leerlingen in het funderend onderwijs over een device beschikken voor het volgen van onderwijs? Amstelveen: Kohnstamm Instituut. Rapport 1135.
Contactpersoon:
Merlijn Karssen
Samenwerkingspartner:
Oberon Onderzoek en Advies
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy