Rijker inzicht in professionele ontwikkeling
Monitor professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs: focusgesprekken 2020
Monitor professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs: focusgesprekken 2020
Tijdens de coronacrisis geven schoolleiders en bestuurders hun professionele ontwikkeling vorm op basis van inzichten binnen het eigen netwerk en de eigen organisatie. Dit blijkt uit focusgesprekken met schoolleiders en bestuurders. Deze gesprekken zijn onderdeel van de langlopende monitor naar de professionele ontwikkeling van schoolleiders en bestuurders in het vo.
Op welke manier werken schoolleiders en bestuurders aan hun professionele ontwikkeling? In opdracht van de VO-academie en het Schoolleidersregister VO (SRVO) wordt jaarlijks de stand van professionele ontwikkeling in kaart gebracht. Daarnaast wordt onderzocht welke ontwikkelbehoeften er leven onder schoolleiders en bestuurders. Dit jaar zijn er in focusgroepen met schoolleiders en bestuurders verdiepende inzichten opgehaald.
Tijdens de focusgesprekken is ingezoomd op twee thema’s:
Schoolleiders en bestuurders benoemen dat zij meer dan voorheen intern gericht zijn om te leren. Tijdens de coronacrisis geven schoolleiders en bestuurders hun professionele ontwikkeling vooral vorm op basis van inzichten binnen het eigen netwerk en de eigen organisatie. Daarnaast geven de schoolleiders en bestuurders aan minder formele professionaliseringsactiviteiten te volgen en vaker kortdurende activiteiten bij te wonen. Er blijkt behoefte aan professionalisering rond thema’s als digitalisering en ICT, crisismanagement en leidinggeven op afstand. Schoolleiders en bestuurders noemen zowel positieve als negatieve gevolgen van de coronacrisis voor de eigen professionele ontwikkeling.
Uit de focusgesprekken blijkt dat de term ‘monitoring’ van afspraken niet goed past bij de belevingswereld van schoolleiders en bestuurders. Zij zien het maken en opvolgen van afspraken over hun professionele ontwikkeling meer als een reflectieproces dan een controlerend proces. Schoolleiders en bestuurders geven aan dat zij proactief feedback vragen van collega’s, zodat hun professionele ontwikkeling beter vorm krijgt. Zij spreken bijvoorbeeld met hun leidinggevende over hun professionele ontwikkeling. Toch is het aan henzelf om leerpunten te formuleren en professionaliseringsactiviteiten te ondernemen, zo blijkt. Met name schoolleiders uit het middenmanagement merken op dat zij juist wel behoefte hebben aan meer sturing vanuit hun leidinggevende om te komen tot professionele ontwikkeling.
De focusgesprekken zijn onderdeel van de langlopende monitor naar de professionele ontwikkeling van schoolleiders en bestuurders in het vo. De monitor wordt sinds 2016 jaarlijks uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut en onderzoeksbureau Oberon. Met de inzichten uit dit monitoringsonderzoek kunnen scholen hun professionaliseringbeleid voor leidinggevenden aanscherpen. Bovendien kunnen opleidingsinstituten op basis van de monitor hun aanbod verfijnen.
Contactpersoon: Wouter Schenke
Zie ook: Rapport Monitor professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders vo 2018-2019.
Samenwerkingspartners: Oberon
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.