Kohnstamm Instituut
  • ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders VO 2018-2019

Resultaten uit vragenlijstonderzoek

Auteurs

Schenke, W., Heemskerk, I.M.C.C., Weijers, D., Stigt, A. van, Wessum, L. van, Ros,A. (2019).

RAPPORT: 1041 ISBN: 97-894-6321-106-2

DOWNLOAD

Impact op schoolontwikkeling

Schoolleiders en bestuurders zeggen dat hun eigen professionele ontwikkeling impact heeft op de schoolontwikkeling. Zij volgen activiteiten zoals intervisie en cursussen en de kennis en inzichten nemen zij mee hun organisatie in. Dat blijkt uit de jaarlijkse monitor professionalisering schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs, uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut. Aan dit vragenlijstonderzoek hebben 580 schoolleiders en 94 schoolbestuurders deelgenomen. Het vragenlijstonderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Stichting Schoolleiders Register VO (SRVO) en VO-academie, onderdeel van de VO-raad. Onderaan deze pagina vindt u twee factsheets met de belangrijkste bevindingen.

Terreinen van professionele ontwikkeling

De top drie van terreinen in schooljaar 2018-2019 waarop schoolleiders en bestuurders aangeven zich te professionaliseren is:

  1. Persoonlijk leiderschap, gericht op zelfinzicht;
  2. Inrichten van het (toekomstig) onderwijs, met name visieontwikkeling;
  3. Leiding geven aan verandering, in kader van organisatiekunde en –verandering.

Schoolleiders professionaliseren zich vooral door het volgen van intervisie, een meerdaagse cursus, coaching en zelfstudie. Bestuurders kiezen vaker voor netwerkleren en daarnaast net als schoolleiders voor intervisie en zelfstudie.

Effecten van professionaliseren

Dankzij het deelnemen aan professionaliseringsactiviteiten krijgen schoolleiders en bestuurders een waaier aan leeropbrengsten, zo geven zij aan in de vragenlijst. De meeste genoemde opbrengsten hebben betrekking op de versterking van het leiderschap en leidinggeven, bijvoorbeeld als schoolleider bewuster zijn geworden over de verbindende rol die je als leider hebt. Een tweede opbrengst is meer inzicht in het eigen handelen of in de organisatieprocessen. Een derde opbrengst betreft visievorming in de organisatie, bijvoorbeeld hoe je gezamenlijk als team een visie creëert.

Belemmeringen wegnemen

Een kwart van de schoolleiders en circa 15 procent van de bestuurders ervaart belemmeringen om deel te nemen aan activiteiten ten behoeve van hun professionele ontwikkeling. Bijna altijd heeft dit volgens hen te maken met tijdgebrek of werkdruk. Een kleiner deel van hen ervaart hoge kosten als belemmering of onvoldoende steun vanuit de organisatie. Ondersteuning vanuit de organisatie kan bestaan uit gevoelde steun vanuit de leidinggevende  en facilitering: voldoende financiën en voldoende tijd voor het professionaliseren.

Meer informatie:

Contactpersoon: Wouter Schenke,

Samenwerkingspartners:

  • Anje Ros, lector Leren en Innoveren bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie
  • Loes van Wessum, associate lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding bij Windesheim Flevoland

Zie ook:

Rapport: Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders

Factsheet – Kohnstamm – Monitor – Professionalisering 1

FACTSHEET – KOHSNTAMM – MONITOR – PROFESSIONALISERING 1
DOWNLOAD PDF

Factsheet – Kohnstamm – Monitor – Professionalisering 2

Factsheet – Kohsntamm – Monitor – Professionalisering 2
DOWNLOAD PDF

deel deze pagina
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Deel via LinkedIn

Onderzoeksthema’s

  • 21ste-eeuwse vaardigheden
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Laaggeletterdheid
  • Lerende leraren
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Diversiteit
  • Overig

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Monitor regionale aanpak lerarentekort19 januari 2021 - 13:55

    Meer regionale samenwerking komt lerarentekort ten goede

  • Alle scholen toegankelijk: een open deur?13 januari 2021 - 14:35

    Onderzoek naar de (ondebedoelde) bijdrage van scholen aan onderwijssegregatie via toelatings- en toegankelijkheidsbeleid

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneeren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • 21ste-eeuwse vaardigheden
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Laaggeletterdheid
  • Lerende leraren
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Diversiteit
  • Overig

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2021 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.

OK

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privacy
Accept settingsHide notification only