Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders VO 2018-2019
Resultaten uit vragenlijstonderzoek
Resultaten uit vragenlijstonderzoek
Schenke, W., Heemskerk, I.M.C.C., Weijers, D., Stigt, A. van, Wessum, L. van, Ros,A. (2019).
RAPPORT: 1041 ISBN: 97-894-6321-106-2
Schoolleiders en bestuurders zeggen dat hun eigen professionele ontwikkeling impact heeft op de schoolontwikkeling. Zij volgen activiteiten zoals intervisie en cursussen en de kennis en inzichten nemen zij mee hun organisatie in. Dat blijkt uit de jaarlijkse monitor professionalisering schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs, uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut. Aan dit vragenlijstonderzoek hebben 580 schoolleiders en 94 schoolbestuurders deelgenomen. Het vragenlijstonderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Stichting Schoolleiders Register VO (SRVO) en VO-academie, onderdeel van de VO-raad. Onderaan deze pagina vindt u twee factsheets met de belangrijkste bevindingen.
De top drie van terreinen in schooljaar 2018-2019 waarop schoolleiders en bestuurders aangeven zich te professionaliseren is:
Schoolleiders professionaliseren zich vooral door het volgen van intervisie, een meerdaagse cursus, coaching en zelfstudie. Bestuurders kiezen vaker voor netwerkleren en daarnaast net als schoolleiders voor intervisie en zelfstudie.
Dankzij het deelnemen aan professionaliseringsactiviteiten krijgen schoolleiders en bestuurders een waaier aan leeropbrengsten, zo geven zij aan in de vragenlijst. De meeste genoemde opbrengsten hebben betrekking op de versterking van het leiderschap en leidinggeven, bijvoorbeeld als schoolleider bewuster zijn geworden over de verbindende rol die je als leider hebt. Een tweede opbrengst is meer inzicht in het eigen handelen of in de organisatieprocessen. Een derde opbrengst betreft visievorming in de organisatie, bijvoorbeeld hoe je gezamenlijk als team een visie creëert.
Een kwart van de schoolleiders en circa 15 procent van de bestuurders ervaart belemmeringen om deel te nemen aan activiteiten ten behoeve van hun professionele ontwikkeling. Bijna altijd heeft dit volgens hen te maken met tijdgebrek of werkdruk. Een kleiner deel van hen ervaart hoge kosten als belemmering of onvoldoende steun vanuit de organisatie. Ondersteuning vanuit de organisatie kan bestaan uit gevoelde steun vanuit de leidinggevende en facilitering: voldoende financiën en voldoende tijd voor het professionaliseren.
Contactpersoon: Wouter Schenke,
Samenwerkingspartners:
Zie ook:
Rapport: Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders
Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.
Privacy