Kohnstamm Instituut
  • ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Zoek
  • Menu
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Scan School als Professionele Leergemeenschap

Auteurs

Schenke, W., Sligte, H., Admiraal, W., Buisman, M., Emmelot, Y., Meirink, J., Smit, B. (2015).

RAPPORT: 938 ISBN: 978-94-6321-000-3

DOWNLOAD

Valide scan om uw school als professionele leergemeenschap te onderzoeken

Het Kohnstamm Instituut heeft een valide scan ontworpen die vragen bevat over elementen en condities van een professionele leergemeenschap (PLG). De scan ‘School als Professionele Leergemeenschap’ is bedoeld voor vo-scholen om de huidige en de wenselijke situatie van hun school als PLG in kaart te brengen. De online scan is beschikbaar voor vo-scholen, die bezig zijn zich verder te ontwikkelen tot PLG. De resultaten van de scan dragen bij aan de dialoog over hun school als PLG.

Scan School als Professionele Leergemeenschap

Het Kohnstamm Instituut heeft een valide scan ontworpen die vragen bevat over elementen en condities van een professionele leergemeenschap (PLG). De scan ‘School als Professionele Leergemeenschap’ is bedoeld voor vo-scholen om de huidige en de wenselijke situatie van hun school als PLG in kaart te brengen. Samen met onderzoekers van het ICLON (Universiteit Leiden) is de scan ontworpen, op basis van een eerdere versie waarbij onderzoeksbureau Oberon mede betrokken was. De scan is gebaseerd op literatuurstudie en eerder onderzoek. Het bevat vragen over elementen van een PLG, zoals docenten die gezamenlijk onderwijs ontwikkelen, onderling kennisdelen en onderzoeksmatig handelen. Andere vragen gaan over de juiste condities van een PLG, waarbij u moet denken aan stimulerend en ondersteunend schoolleiderschap, communicatie en personeelsbeleid.

Delen van kennis en ervaringen

De resultaten op vijftien vo-scholen laten zien dat de deelnemende scholen een traditie hebben waarbij ze zich concentreren op de externe mogelijkheden voor professionele ontwikkeling van docenten. In de nabije toekomst zijn de docenten uit de onderzochte scholen bereid om samen te leren van en met collega’s in hun school, bijvoorbeeld door het delen van kennis en ervaringen. Zo blijkt uit een publicatie van het Kohnstamm Instituut waarin de scan ‘School als Professionele Leergemeenschap’ centraal staat. De scan is onderdeel van een groter onderzoek naar vijftien vo-scholen verspreid over het land. De opdrachtgever van dit onderzoek is het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Scan is online beschikbaar

Ook andere scholen en onderzoekers kunnen zich aanmelden om de scan te benutten voor hun eigen praktijk. De scan kan online beschikbaar worden gesteld. Voor schoolleiders en andere betrokkenen in scholen kunnen de resultaten van de scan bijdragen aan de dialoog over hun school als PLG. Voor onderzoekers kan de scan gebruikt worden als aanvullend instrumentarium voor onderzoek op scholen. Neem voor meer informatie contact met ons op.

Meer informatie:

Contactpersoon: Onderzoeker Wouter Schenke, wschenke@kohnstamm.uva.nl

Samenwerkingspartners: ICLON, http://www.iclon.leidenuniv.nl/

deel deze pagina
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Deel via LinkedIn

Onderzoeksthema’s

  • 21ste-eeuwse vaardigheden
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Laaggeletterdheid
  • Lerende leraren
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Diversiteit
  • Overig

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Rapport: Onbenut potentieel van jongeren in een kwetsbare positie. Overzicht van kennis over leerpotentieeltests.1 november 2019 - 13:24

    Overzicht van kennis over leerpotentieeltests.

  • Niet thuisgeven. Schooluitval vanuit het perspectief van leerlingen: onderzoek naar thuiszitters1 oktober 2019 - 10:16

    Schooluitval vanuit het perspectief van leerlingen: onderzoek naar thuiszitters

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneeren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • 21ste-eeuwse vaardigheden
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Laaggeletterdheid
  • Lerende leraren
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Diversiteit
  • Overig

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2019 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.

OK

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visist to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privacy
Accept settingsHide notification only