Eerste ervaringen met de stelselverandering
De invoering van passend onderwijs wordt gevolgd in een meerjarig evaluatieprogramma. Daarin worden verschillende onderzoeksprojecten uitgevoerd. Elk half jaar verschijnt een samenvatting van de resultaten, onder de noemer Stand van zaken Evaluatie Passend Onderwijs. Onlangs is deel 2 verschenen, over eerste ervaringen met de stelselverandering. Daarin is gekeken naar de beleidsinstrumenten die zijn ingezet om de doelen van passend onderwijs te bereiken. Werken deze instrumenten (al) zoals bedoeld? Waar wel, waar niet, en hoe komt dat? Doen zich ergens knelpunten voor of nog onopgeloste vraagstukken, van welke aard? Waarover is men juist tevreden? Ook de beoogde effecten op stelselniveau komen aan bod: terugdringen van zoektochten voor ouders, terugdringen van thuiszittende leerlingen, een passende plek voor elke leerling en kostenbeheersing.
Verder onderzoek
Het onderzoek maakt deel uit van het evaluatieprogramma passend onderwijs, dat door een consortium van onderzoeksinstituten wordt uitgevoerd in opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.
Meer informatie
Contactpersoon: Guuske Ledoux, 020-5251386
Zie ook
Ledoux, G. (2016) Stand van zaken Evaluatie Passend Onderwijs Deel 1: Beginsituatie en vooruitblik. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.