Sturingsdynamiek in het Voortgezet Onderwijs
Het Nederlandse onderwijs is een typerend voorbeeld van een complex stelsel
Het Nederlandse onderwijs is een typerend voorbeeld van een complex stelsel
Het Nederlandse onderwijsstelsel kent onderwijsbesturen met veel autonomie en veel organisaties die tussen het centrale niveau van het Rijk en het decentrale niveau van de onderwijsbesturen functioneren. In zo’n complex stelsel is sturing een lastige opgave. De overheid wordt eindverantwoordelijk gehouden voor het onderwijs, terwijl veel andere organisaties hun eigen rol en autonomie hebben. Dit blijkt uit onderzoek van Cissy Pater samen met TIAS.
Ook binnen onderwijsinstellingen proberen verschillende actoren direct of indirect invloed uit te oefenen op de onderwijspraktijk. Bijvoorbeeld onderwijsbesturen, Raden van Toezicht, medezeggenschapsraden, schoolleiders, teamleiders en natuurlijk docenten. Zowel op het niveau van het stelsel als binnen onderwijsbesturen is dus sprake van meerdere sturende actoren, die als netwerk een bepaalde sturingsdynamiek ontwikkelen.
Het Kohnstamm Instituut voerde samen met TIAS een onderzoek uit naar hoe sturing werkt in het Nederlandse onderwijs. Een multidisciplinair team verzamelde ruim 160 documenten en interviewde meer dan 200 mensen. In de casestudies is de sturingsdynamiek binnen besturen in respectievelijk het vo en het mbo onderzocht voor de beleidsthema’s (1) taal en rekenen (kwaliteitsbeleid), (2) burgerschapsvorming en (3) de school als lerende organisatie. Dit zijn thema’s waarvoor de centrale overheid in formele zin veel of weinig verantwoordelijkheid heeft en waarop de overheid veel of weinig actief stuurt.
Het onderzoek is opgezet als een meervoudige, geneste casestudie met negen vo-besturen met daarbinnen vijftien scholen en negen mbo-besturen met zeventien onderwijsteams. In elk bestuur zijn interviews gehouden met de medezeggenschapsraad, de Raad van Toezicht, het College van Bestuur, directeuren, teamleiders en docenten. Op basis van gedetailleerde analyses is voor elk beleidsthema in kaart gebracht:
Het eerste rapport beschrijft de sturingsdynamiek in het voortgezet onderwijs, het tweede die in het middelbaar beroepsonderwijs.
Dit onderzoek maakt deel uit van het onderzoeksprogramma ‘Zicht op sturingsdynamiek’. Andere deelprojecten richtten zich op de sturingsdynamiek voor dezelfde beleidsthema’s op het niveau van het stelsel en in het buitenland. Alle gegevens zijn minutieus gecodeerd, geanalyseerd, gecombineerd en geïnterpreteerd.
Ieder beleidsthema kent op stelselniveau een eigen vorm van sturing. Onderwijsbesturen vertalen deze sturing vervolgens binnen hun organisatie. Uit de combinatie van gegevens blijkt dit voor spanningen te zorgen. De typisch Nederlandse ‘lenige netwerksturing’ biedt op stelselniveau veel flexibiliteit en veelzijdigheid. De keerzijde is dat vo- en mbo-besturen voor verschillende beleidsthema’s verschillende strategieën in moeten zetten. Het is vooral het gelijktijdig inzetten van verschillende strategieën die onderwijsorganisaties onder druk zet; het leidt tot sturingsoverload. Doel van de sturing op stelselniveau is het gericht beïnvloeden van de praktijk en de routines binnen onderwijsorganisaties. Het veranderen van routines vraagt van scholen en instellingen tijd, aandacht en middelen. Door de veelheid en de variatie in sturing door de overheid kiezen onderwijsbesturen het vaakst strategieën die de organisatie zo min mogelijk belasten. De resultante van dit samenspel is sociale verspilling.
In een overkoepelend essay en een opiniestuk stellen de onderzoekers oplossingsrichtingen voor onder het mom: Overheid, stuur het onderwijs minder maar beter!
Het onderzoeksproject werd uitgevoerd in opdracht van NRO.
TIAS School for Business and Society, Tilburg University- Prof.dr. Sietske Waslander & prof.dr. Edith Hooge. Lectoraat ‘Public Governance’ Haagse Hogeschool – Dr. Henno Theisens
Waslander, S., Pater, C. (2017). Sturingsdynamiek in het voortgezet onderwijs. Rapport 17-4. Tilburg: TIAS School for Business and Society, Tilburg University.
Waslander, S. m.m.v. Fred Verbeek (2017). Sturingsdynamiek in het middelbaar beroepsonderwijs. Rapport 17-5. Tilburg: TIAS School for Business and Society, Tilburg University.
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy