• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Tussentijdse Evaluatie Amsterdamse Leraren- en Scholenbeurzen

2017 – 2018

Auteurs

Schenke, W., Bollen, I., Emmelot, Y. (2019).

RAPPORT: 1014 ISBN: 94-6321-077-5

DOWNLOAD

Amsterdamse beurzen leveren impuls aan onderwijskwaliteit in po en v(s)o

Drie jaar leraren- en scholenbeurzen zorgden voor ontwikkeling en vernieuwing op veel scholen. Keuzevrijheid draagt bij aan persoonlijke en professionele ontwikkeling van veel Amsterdamse leraren. Dit blijkt uit een eindevaluatie en drie tussentijdse evaluaties.

Via de Amsterdamse Lerarenagenda voor de periode 2015-2018 wilde de gemeente Amsterdam bijdragen aan het vergroten van de professionele ruimte van en kwaliteit in het Amsterdamse onderwijs (po, vo, svo, so en mbo). Twee van de belangrijkste beleidsinstrumenten die hiervoor zijn ingezet zijn de Amsterdamse Lerarenbeurs en de Amsterdamse Scholenbeurs. Aan de hand van tussenevaluaties en een eindevaluatie onderzocht het Kohnstamm Instituut de opbrengsten in po en v(s)o.

Motiverend door keuzevrijheid

De leraren- en scholenbeurzen hebben gezorgd voor ontwikkeling van de school, door onder meer professionalisering op verschillende terreinen en verbeteren van het lesgeven. Een belangrijke rol daarin speelt de keuzevrijheid, die zorgt voor professionele ruimte: zelf kunnen kiezen kunnen wat voor het functioneren belangrijk is.

De kwaliteitsverbetering krijgt vorm door professionalisering van leraren en directies, maar ook door samen leren en sparren van leraren. De lerarenbeurs motiveert en stimuleert om te (blijven) leren en professionaliseren en geeft erkenning aan de eigen verantwoordelijkheid. De mogelijkheid van een groepsbeurs lijkt bij te dragen aan het leren van en met elkaar en het vormen van een professionele leergemeenschap en het samen leren en doen werkt ook motiverend. Ook de scholenbeurs blijkt de samenwerking tussen professionals te intensiveren. De scholenbeurs wordt meer ingezet op een brede ontwikkeling, bijvoorbeeld het vormgeven van een nieuw concept of een nieuwe schoolorganisatie.

Kennisdeling

De beurzen hebben ook geleid tot kennisdeling. Deze vond vooral plaats binnen de scholen en vaak gedurende het proces van ontwikkeling en in gesprekken met collega’s of leidinggevenden. Expliciete kennisdeling binnen school – bijvoorbeeld in presentaties of workshops – vindt ook plaats, maar minder frequent dan informele kennisdeling.

Kennisdeling, zeker met professionals buiten de eigen school, vraagt om organisatie. Dat gebeurt binnen sommige besturen (in de vorm van academies of kennisdelingsdagen) of binnen netwerken, maar er valt nog wel winst te behalen.

Toekomst

Deze bevindingen zijn gebaseerd op tussentijdse evaluaties (2015-2016 en 2016-2017), waarvan de laatste – over 2017-2018 – gelijktijdig met de eindevaluatie plaatsvond. De evaluaties bestonden uit vragenlijstonderzoek onder leraren en schoolleiders en focusgroepgesprekken met schoolleiders en bestuurders in po en v(s)o. De bevindingen en aanbevelingen spelen een rol in het vormgeven van de nieuwe Amsterdamse Lerarenagenda voor de periode 2019-2022.

Zie ook

Schenke, W., Bollen, I., Emmelot, Y.W. (2019). Tussentijdse Evaluatie Amsterdamse Leraren- en Scholenbeurzen 2017-2018

Rapport 1014, ISBN 94-6321-077-5, Amsterdam: Kohnstamm Instituut

Sligte, H., Emmelot, Y. & Schenke, W. (2018). Tussentijdse Evaluatie Amsterdamse Leraren- en Scholenbeurzen 2016-2017

Rapport 987, ISBN 94-6321-048-5, Amsterdam: Kohnstamm Instituut

Sligte, H.W, Emmelot, Y.W., Schenke, W. (2017). Tussentijdse Evaluatie Amsterdamse Leraren- en Scholenbeurzen 2015-2016

Rapport 976, ISBN 94-6321-033-1, Amsterdam: Kohnstamm Instituut

deel deze pagina
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via WhatsApp
  • Deel via LinkedIn

Onderzoeksthema’s

  • Taal, rekenen en basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Burgerschap in het basisonderwijs. Technisch rapport Peil.Burgerschap 202010 mei 2022 - 09:54
  • Een NCO-schoolrapport voor sbo, so en vso9 mei 2022 - 13:37

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Taal, rekenen en basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2022 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.

OK

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privacy
Accept settingsHide notification only