• ONDERZOEK
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
  • Zoek
  • Menu Menu
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Uitbreiding van samen opleiden en professionaliseren

In gesprek met opleidingsscholen

Auteurs

Schenke, W., Heemskerk, I.M.C.C., Pater, C.J. & Stronkhorst, E. (2020).

RAPPORT: 1044  ISBN: 978-94-6321-109-3

DOWNLOAD

Stappen in de uitbreiding

Partnerschappen tussen lerarenopleidingen en middelbare scholen, zogenoemde opleidingsscholen, zien mogelijkheden tot uitbreiding in drie richtingen. Ten eerste wordt er gezocht naar aansluiting met scholen uit andere sectoren zoals het mbo. Ten tweede zoeken zij naar uitbreiding van de studentpopulatie, bijvoorbeeld door het aantrekken van zij-instromers. Ten derde werken zij aan het behoud van startende leraren en de verbetering van hun begeleiding. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut in opdracht van Platform Samen Opleiden & Professionaliseren VO. In het onderzoek staan de ervaringen en visies van verdere uitbreiding van vier verschillende opleidingsscholen centraal. 

Huidige samenwerking

Door leraren-in-opleiding stage te laten lopen op scholen die vallen binnen het partnerschap, beogen opleidingsscholen de kwaliteit van de opleiding hoog te houden. Daarnaast werken de vier partnerschappen ook aan de begeleiding van startende leraren, maar dit speelt nog een relatief kleine rol. Verder zien de geïnterviewden dat het landelijke tekort aan leraren invloed heeft op de samenwerking. Zo zoeken zij  binnen het partnerschap naar oplossingen om zo goed mogelijk studenten te behouden voor het leraarsberoep.

Draagvlak voor verdere uitbreiding van samenwerking

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en de vijf sectorraden hebben de ambitie uitgesproken dat op de langere termijn 100% van de leraren-in-opleiding profiteert van partnerschappen met een samen-opleiden traject. Over het algemeen is er onder de geïnterviewden draagvlak voor verdere uitbreiding van het partnerschap. Wel is er hierbij aandacht voor hoe groot een partnerschap kan zijn. Lerarenopleidingen benoemen de complexiteit wanneer het aantal scholen en besturen te groot wordt, omdat met ieder van hen afspraken gemaakt moeten worden. Daarnaast heeft de uitbreiding van een partnerschap gevolgen voor de kwaliteit en financiën. De geïnterviewden vinden het belangrijk dat bij verdere groei de kwaliteit van begeleiding van studenten en startende leraren gewaarborgd blijft. Ook moet er meer aandacht zijn voor een eerlijke verdeling van subsidiegelden.

Toekomstlijnen

In de toekomst verwachten de geïnterviewden meer verbreding van hun activiteiten. Zij zijn bezig met het ontwikkelen van een doorlopende leerlijn van beginnend student tot een professionele leraar in het werkveld. Dit vraagt om het maken van afspraken binnen partnerschappen om leraren goed te begeleiden in hun leerproces. Een goede begeleiding en organisatie binnen het partnerschap zal volgens de geïnterviewden bijdragen aan het aantrekken en behouden van nieuwe leraren.

Handreiking

Later dit jaar zal een handreiking worden gepubliceerd over het uitbreiden van partnerschappen tussen lerarenopleidingen en middelbare scholen.

Meer informatie:

Contactpersoon: Wouter Schenke

 

deel deze pagina
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via WhatsApp
  • Deel via LinkedIn

Onderzoeksthema’s

  • Taal, rekenen en basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Archief

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Bekijk het overzicht van de publicaties van het Kohnstamm Instituut vanaf 1981.

Kennisrotonde

Kohnstamm Instituut participeert in de Kennisrotonde, loket voor snelle beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk.

Recent verschenen

  • Hebben getalenteerde vwo-leerlingen profijt van versnelde of verrijkte programma’s?23 mei 2022 - 09:19
  • Burgerschap in het basisonderwijs. Technisch rapport Peil.Burgerschap 202010 mei 2022 - 09:54

Nieuwsbrief

Abonneer op onze nieuwsbrief en ontvang nieuws over onze onderzoeken, rapporten en publicaties. Maximaal 1 keer per maand. E-mailadressen worden niet aan derden verstrekt.

Door u te abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met de voorwaarden en bepalingen zoals omschreven in ons Privacybeleid.

Onderzoeken en publicaties

  • Taal, rekenen en basisvaardigheden
  • Onderwijsvernieuwing
  • Passend onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Lerende leraren
  • Gelijke kansen
  • Kinderopvang
  • Burgerschap
  • Jeugdzorg

Partners en samenwerkingen

  • Netwerk Effectief Jeugdstelsel
  • Evaluatie passend onderwijs
  • Cohortonderzoek Onderwijsloopbanen
  • Vereniging voor beleidsonderzoek
  • Kennisrotonde
  • Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam

Kohnstamm Instituut

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.

Het Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Copyright 2022 Kohnstamm Instituut UvA BV
zelfstandig onderdeel van de Universiteit van Amsterdam
  • Privacy
  • Kwaliteitsbeleid
  • Contact
Scroll naar bovenzijde

Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.

OK

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privacy
Accept settingsHide notification only