Auteurs
Schenke, W., Heemskerk, I.M.C.C., Pater, C.J. & Stronkhorst, E. (2020).
RAPPORT: 1044 ISBN: 978-94-6321-109-3
Stappen in de uitbreiding
Partnerschappen tussen lerarenopleidingen en middelbare scholen, zogenoemde opleidingsscholen, zien mogelijkheden tot uitbreiding in drie richtingen. Ten eerste wordt er gezocht naar aansluiting met scholen uit andere sectoren zoals het mbo. Ten tweede zoeken zij naar uitbreiding van de studentpopulatie, bijvoorbeeld door het aantrekken van zij-instromers. Ten derde werken zij aan het behoud van startende leraren en de verbetering van hun begeleiding. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut in opdracht van Platform Samen Opleiden & Professionaliseren VO. In het onderzoek staan de ervaringen en visies van verdere uitbreiding van vier verschillende opleidingsscholen centraal.
Huidige samenwerking
Door leraren-in-opleiding stage te laten lopen op scholen die vallen binnen het partnerschap, beogen opleidingsscholen de kwaliteit van de opleiding hoog te houden. Daarnaast werken de vier partnerschappen ook aan de begeleiding van startende leraren, maar dit speelt nog een relatief kleine rol. Verder zien de geïnterviewden dat het landelijke tekort aan leraren invloed heeft op de samenwerking. Zo zoeken zij binnen het partnerschap naar oplossingen om zo goed mogelijk studenten te behouden voor het leraarsberoep.
Draagvlak voor verdere uitbreiding van samenwerking
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en de vijf sectorraden hebben de ambitie uitgesproken dat op de langere termijn 100% van de leraren-in-opleiding profiteert van partnerschappen met een samen-opleiden traject. Over het algemeen is er onder de geïnterviewden draagvlak voor verdere uitbreiding van het partnerschap. Wel is er hierbij aandacht voor hoe groot een partnerschap kan zijn. Lerarenopleidingen benoemen de complexiteit wanneer het aantal scholen en besturen te groot wordt, omdat met ieder van hen afspraken gemaakt moeten worden. Daarnaast heeft de uitbreiding van een partnerschap gevolgen voor de kwaliteit en financiën. De geïnterviewden vinden het belangrijk dat bij verdere groei de kwaliteit van begeleiding van studenten en startende leraren gewaarborgd blijft. Ook moet er meer aandacht zijn voor een eerlijke verdeling van subsidiegelden.
Toekomstlijnen
In de toekomst verwachten de geïnterviewden meer verbreding van hun activiteiten. Zij zijn bezig met het ontwikkelen van een doorlopende leerlijn van beginnend student tot een professionele leraar in het werkveld. Dit vraagt om het maken van afspraken binnen partnerschappen om leraren goed te begeleiden in hun leerproces. Een goede begeleiding en organisatie binnen het partnerschap zal volgens de geïnterviewden bijdragen aan het aantrekken en behouden van nieuwe leraren.
Handreiking
Later dit jaar zal een handreiking worden gepubliceerd over het uitbreiden van partnerschappen tussen lerarenopleidingen en middelbare scholen.
Meer informatie:
Contactpersoon: Wouter Schenke
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.