Van passend naar inclusief
Een toekomstgerichte evaluatie van de Toelatingsadviescommissie voortgezet speciaal onderwijs Amsterdam-Diemen
Een toekomstgerichte evaluatie van de Toelatingsadviescommissie voortgezet speciaal onderwijs Amsterdam-Diemen
Binsbergen, M.H. van, Lourens, J., Ruijter, A. de, Guldemond, K., Roepert, B., Pompe, A., Peters, M., Hooft, N. ‘t, Vlugt, M. van der, Prooijen, M. van & Helden, S. van (2022)
RAPPORT: 1094 ISBN: 94-6321-160-4
Op 23 december 2021 heeft het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam – Diemen het Kohnstamm Instituut de volgende vraag voorgelegd:
Het Samenwerkingsverband wil een innovatief onderzoek naar de werkwijze van de Toelatingsadviescommissie, en het proces van analyseren en afwegen door de onderwijsadviseurs. Dit in het kader van het toekomstige ondersteuningsplan van het Samenwerkingsverband en in het licht van de evaluatie Passend Onderwijs en de ontwikkeling richting inclusief onderwijs.
In samenspraak is gekozen voor een toekomstgerichte – lees inclusieve – evaluatie van de Toelatingsadviescommissie.
Deze evaluatie is uitgevoerd als een ontwerponderzoek. Materiedeskundigen is de volgende vraagstelling voorgelegd:
Wanneer we denken in een tijdslijn die de leerlingenproblematiek in beeld brengt vanaf de eerste signalen (dat regulier onderwijs stagneert) tot aan de toelaatbaarheidsvraag speciaal voortgezet onderwijs;
Vervolgens is gevraagd te reflecteren op inclusief onderwijs als opdracht voor het onderwijs in Nederland.
Op basis van de observaties van de leden van de toelatingsadviescommissie is aanvullend literatuuronderzoek uitgevoerd.
Vanuit dit retrospectief herontwerpen we de werkwijze van de commissie zodat deze meer preventief te werk kan gaan, op weg naar inclusief onderwijs. Dit gebeurt aan de hand van drie concrete scenario’s, die in deze publicatie staan toegelicht.
Zeven jaar na de invoering van Passend onderwijs maken medewerkers van het swv-vo Amsterdam-Diemen zo een pas op de plaats. In samenspraak met de leden van de toelatingsadviescommissie, de onderwijsadviseurs en onderzoekers van het Kohnstamm Instituut kijken zij door een prisma van inclusief onderwijs naar de huidige situatie van toelaatbaarheidsadvisering voor het vso (scenario 1), de beoogde situatie van inclusief onderwijs (scenario 3), en de toekomstige stappen die nodig zijn (scenario 2) om van passend- naar inclusief onderwijs te komen.
Dit ontwerponderzoek is uitgevoerd in het kader van het nieuwe Ondersteuningsplan en een uitnodiging om in dialoog met alle betrokkenen na te denken over inclusief (voortgezet) onderwijs in Amsterdam en Diemen.
Van passend naar inclusief. Een toekomstgerichte evaluatie van de TAC-vso Amsterdam-Diemen. Binsbergen, M.H. van, Lourens, J. (Kohnstamm Instituut) Ruijter, A. de, Guldemond, K., Roepert, B., Pompe, A., Peters, M., Hooft, N. ‘t, Vlugt, M. van der, Prooijen, M. van & Helden, S. van (swv-vo Amsterdam-Diemen). Amsterdam: Kohnstamm Instituut, 2022.
Contactpersonen:
Marion van Binsbergen
Joanne Lourens
Samenwerkingsverband-vo Amsterdam-Diemen: Silke van Helden
Zie ook:
Niet thuisgeven. Schooluitval vanuit het perspectief van leerlingen.
Samenwerkingspartner:
Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen:
Ariëlle De Ruijter, Karin Guldemond, Brenda Roepert, Amber Pompe, Mathieu Peters, Nico ’t Hooft, Marije van der Vlugt, Merel van Prooijen, Silke van Helden
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy