Auteurs
Karssen, M., Krepel, A., Wit, M. de & Lourens, J.M.P. (2023)
RAPPORT: 1107 ISBN: 94-6321-164-2
Hoe gaat het nu met oud-leerlingen van De School in Zandvoort? Onderzoek brengt dit in kaart.
In opdracht van De School heeft Kohnstamm Instituut onderzoek gedaan naar het vervolgsucces van oud-leerlingen betreffende de schoolloopbaan en sociaal-emotioneel functioneren in het voortgezet onderwijs. Ook onderzochten we hoe leerlingen het onderwijs op De School en de overstap naar het voortgezet onderwijs ervaren.
Sociocratisch en flexibel onderwijs
De School is een basisschool in Zandvoort waar het onderwijs anders wordt georganiseerd dan op de meeste basisscholen. De School heeft flexibele en ruime onderwijstijden en is 50 weken per jaar open, van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur. Leerlingen en hun ouders beslissen zelf hoe laat zij naar school en weer naar huis gaan en wanneer zij vakantie opnemen. Uiteraard voldoen zij wel aan de nationale urennorm voor het basisonderwijs.
Besluitvorming op De School gebeurt volgens de sociocratische kringorganisatiemethode. Dat betekent dat leerkrachten, ouders en leerlingen een belangrijke stem hebben in besluitvorming op alle organisatieniveaus van De School. Flexibiliteit en betrokkenheid bij besluitvorming is dan ook terug te zien in het curriculum van De School. Elke leerling heeft een persoonlijk leerplan dat leerkrachten, ouders en leerlingen in overleg samen opstellen. Toetsen kan hier voor sommige leerlingen een onderdeel van zijn, maar dit is geen uitgangspunt. Ten slotte is het onderwijs op De School thematisch. Elk thema duurt tien weken en het thematische onderwijs integreert bijna alle vakken.
Ervaringen van oud-leerlingen De School
De ervaringen van de oud-leerlingen zijn over het algemeen positief. De oud-leerlingen zijn gemiddeld zeer tevreden over De School en vinden dat De School hen redelijk goed heeft voorbereid op de middelbare school. Ook zijn ze positief over de rol die De School heeft gespeeld in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Wel geven de oud-leerlingen aan dat zij de overgang naar de middelbare school groot vonden. De oud-leerlingen hadden graag meer geoefend met huiswerk maken en hadden liever gezien dat er meer gestructureerd aandacht was geweest voor basisvaardigheden.
Meer informatie
Karssen, M., Krepel, A., Wit, M. de & Lourens, J.M.P. (2023). Vervolgsucces De School. Onderzoek naar vervolgsucces van leerlingen. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. (Rapport 1107, projectnummer 40898)
Contactpersoon: Merlijn Karssen
deel deze pagina
Onderzoeken en publicaties
Partners en samenwerkingen
Kohnstamm Instituut
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.