Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs scoren onder basisniveau digitale geletterdheid
Resultaten internationaal peilingsonderzoek digitale geletterdheid ICILS 2023
Resultaten internationaal peilingsonderzoek digitale geletterdheid ICILS 2023
Krepel, A., Karssen, M., Buisman, M., Conijn. J., Schreurs, B., Booij G., & Farzan, K. (2024)
RAPPORT: 1141 ISBN: 94-6321-202-1
Veel Nederlandse leerlingen hebben moeite om de betrouwbaarheid van digitale informatie te beoordelen. Ook bezitten ze slechts basale vaardigheden om met computers om te gaan.
Dat blijkt uit de Nederlandse resultaten van ICILS (International Computer and Information Literacy Study), dat elke vijf jaar de digitale geletterdheid van jongeren wereldwijd onderzoekt.
In ICILS is de digitale geletterdheid van Nederlandse leerlingen in het tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs onderzocht en vergeleken met die van 34 andere landen. Dit onderzoek geeft inzicht in het niveau van digitale geletterdheid, en de rol van het onderwijs in de ontwikkeling van vaardigheden als computationeel denken en computer- en informatiegeletterdheid. Er hebben 47 Nederlandse middelbare scholen meegedaan, met 1288 leerlingen en 300 leraren. Ook zijn 31 schoolleiders en 32 ICT-coördinatoren bevraagd.
Uit de resultaten blijkt dat Nederlandse leerlingen gemiddeld onder het basisniveau scoren van Computer- en informatiegeletterdheid. Dit aspect van digitale geletterdheid, dat onder andere mediawijsheid omvat, is bij Nederlandse leerlingen beperkt ontwikkeld. Veel leerlingen missen de essentiële vaardigheden om de betrouwbaarheid van digitale informatie te kunnen verwerken en beoordelen. Ook hebben veel leerlingen slechts basale vaardigheden om met computers om te gaan. Eén op de drie leerlingen kan niet goed een computer bedienen.
Nederlandse leerlingen scoren gemiddeld op het basisniveau van Computationeel denken. Dat betekent dat ze eenvoudige visuele programmeertalen kunnen hanteren om zo simpele problemen op te kunnen lossen. Het is een vaardigheid die draait om probleemoplossend vermogen en algoritmisch denken. Computationeel denken wordt gezien als een cognitief proces dat de basis vormt voor programmeren.
Meisjes scoren hoger dan jongens op Computer- en informatiegeletterdheid, terwijl beide groepen vergelijkbaar scoren op Computationeel denken. Er zijn duidelijke verschillen tussen onderwijstypes. Op het vwo halen de meeste leerlingen het basisniveau voor digitale geletterdheid, maar dat geldt niet voor het praktijkonderwijs of het vmbo.
Leerlingen uit het Nederlandse voortgezet onderwijs presteren rond het gemiddelde van alle landen die hebben deelgenomen aan ICILS als het gaat om Computer- en informatiegeletterdheid. Maar voor Computationeel denken liggen de scores significant lager dan het internationale gemiddelde. Nagenoeg alle OESO-landen behalen hogere scores dan Nederland. Dit duidt op een aanzienlijke behoefte aan verbetering.
De meeste Nederlandse scholen beschikken over goede ICT-voorzieningen, zoals computers en snelle internetverbindingen. Nederland loopt hierin voorop vergeleken met andere landen. Maar hoewel schoolleiders het belang van digitale geletterdheid onderstrepen, wordt hier in de les relatief weinig aandacht aan besteed. Met name computationeel denken en programmeren krijgen weinig aandacht in de klas, zeggen leraren en leerlingen.
ICILS (International Computer and Information Literacy Study) onderzoekt elke vijf jaar de digitale geletterdheid van jongeren wereldwijd. Het biedt zo waardevolle inzichten in de rol van onderwijs bij de ontwikkeling van deze vaardigheden. De resultaten geven beleidsmakers, scholen en leraren handvatten om digitale geletterdheid verder te ontwikkelen en in het onderwijs te integreren. ICILS is een studie van de International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Het onderzoek is in Nederland uitgevoerd door Kohnstamm Instituut in samenwerking met Ipsos I&O en de Universiteit van Amsterdam, in opdracht van het ministerie van OCW en NRO. Nederland doet voor de tweede keer mee, na deelname aan de eerste ‘cycle’ in 2013.
Krepel, A., Karssen, M., Buisman, M., Conijn. J., Schreurs, B., Booij G., & Farzan, K. (2024). ICILS 2023. De digitale geletterdheid van Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs. Amstelveen: Kohnstamm Instituut. Rapport 1141.
Contactpersoon: Alexander Krepel
Zie ook: ICILS 2023
Samenwerkingspartners:
Universiteit van Amsterdam
I&O IPSOS
Kennisnet
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy