Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders VO 2020-2021
Resultaten uit vragenlijstonderzoek
Resultaten uit vragenlijstonderzoek
Schenke, W., Stronkhorst, E., Bomhof. M, & De Jong, A. (2022)
RAPPORT: 1079 ISBN: 94-6321-142-0
De coronacrisis heeft invloed gehad op de professionele ontwikkeling van 9 op de 10 schoolleiders en bestuurders. Ze volgden vaker online professionaliseringsactiviteiten in plaats van fysieke bijeenkomsten en gingen minder vaak naar formele professionaliseringsactiviteiten, zoals cursussen. Ook konden ze minder vaak uitwisselen met schoolleiders en bestuurders van buiten hun organisatie. Dit blijkt uit de jaarlijkse monitor professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs, uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut en Oberon. Deze resultaten bevestigen het beeld van het kwalitatieve monitoronderzoek dat in het najaar van 2020 is uitgevoerd.
De vragenlijst van het monitoronderzoek 2020-2021 is ingevuld door 557 schoolleiders en 113 bestuurders. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Schoolleiders Register VO (SRVO) en de VO-academie, onderdeel van de VO-raad en maakt deel uit van de terugkerende kwantitatieve en kwalitatieve monitor naar de professionalisering van schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs.
Ondanks de coronacrisis hebben zo goed als alle schoolleiders en bestuurders in het schooljaar 2020-2021 op enige wijze professionaliseringsactiviteiten ondernomen. Voor schoolleiders waren de meest voorkomende activiteiten zelfstudie en learning-on-the-job. Voor bestuurders waren dit netwerkleren en zelfstudie.
Dit is een verschuiving ten opzichte van voorgaande jaren, waarin schoolleiders vaker kozen voor een meerdaagse cursus/ training en coaching en bestuurders netwerkleren en intervisie. Deze verschuiving komt mogelijk door de coronacrisis.
De meest voorkomende terreinen waarin schoolleiders zich professionaliseerden, waren zelfinzicht en eigen waarden en ambities. Daarnaast was professionalisering gericht op visieontwikkeling, onderwijsgerelateerde onderwerpen en de professionele ontwikkeling van medewerkers. Ook bestuurders richtten zich veel op zelfinzicht en eigenwaarden en ambities. Verder was de professionalisering van bestuurders gericht op visieontwikkeling, school en omgeving en de lerende organisatie. Zowel schoolleiders als bestuurders hebben minder vaak professionaliseringsactiviteiten gevolgd op het gebied van feedback geven dan voorgaande jaren.
Schenke, W., Stronkhorst, E., Bomhof. M, & Jong, A. de (2022). Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders VO 2020-2021. Resultaten uit vragenlijstonderzoek. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1079.
Contactpersoon: Wouter Schenke
Zie ook
Rijker inzicht in professionele ontwikkeling
Monitor Professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders VO 2018-2019
Samenwerkingspartner
Oberon
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy