Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas
Tussenrapport nulmeting
Tussenrapport nulmeting
Carrión Braakman, I., Krepel, A., De Wit, M., Haanstra, J., Van der Ploeg, S., De Roode, J., & Van de Vrie, M. (2024)
RAPPORT: 1133 ISBN: 94-6321-196-3
“Mobiele telefoons en andere devices zijn niet toegestaan in de klas, tenzij ze educatief worden gebruikt tijdens de les.”
Deze landelijke afspraak is ingegaan op 1 januari 2024 in het voortgezet onderwijs en zal na de zomervakantie ook ingaan in het basisonderwijs en gespecialiseerd onderwijs. In opdracht van OCW monitoren Kohnstamm Instituut en Oberon de werking van deze landelijke afspraak. Hiervoor is een nulmeting uitgevoerd vóórdat de landelijke afspraak in gaat. Voor de nulmeting zijn vragenlijsten en focusgroepen afgenomen bij een representatieve groep schoolleiders en overig personeel dat verantwoordelijk is voor het device beleid op school. Na de zomervakantie en in de loop van 2025 zal een eenmeting worden uitgevoerd waarin in kaart wordt gebracht wat het beleid op scholen is geruime tijd na ingang van de landelijke afspraak.
Ruim 80% van de 587 deelnemende VO-scholen heeft het beleid conform de landelijke afspraak al laten ingaan voor de officiële ingang van de landelijke afspraak op 1 januari, of is dit van plan. Een meerderheid van de scholen ervaart het gebruik van mobiele telefoons op school als een probleem. De meeste scholen verwachten dan ook een positief effect van de landelijke afspraak op de leerprestaties van leerlingen, evenals op het welbevinden en school- en klasklimaat. Sommige scholen die al beleid hebben ingevoerd vóórdat de landelijke afspraak van bekend is gemaakt of van kracht gaat, melden een toegenomen concentratie en meer sociale interactie tussen leerlingen. Aan de andere kant wordt ook gemeld dat scholen meer opstootjes zien tussen leerlingen onderling.
Meer dan 70% van de 494 deelnemende scholen heeft al beleid dat in lijn is met de landelijke afspraak. Op de meeste scholen nemen maar weinig leerlingen een mobiele telefoon mee naar school. In lijn hiermee verwacht ongeveer een derde een positief effect van de landelijke afspraak op de leerprestaties van leerlingen. Ongeveer de helft van de scholen verwacht een positief effect op het welbevinden en school- en klasklimaat.
Bijna driekwart van de 317 deelnemende GO-scholen heeft al beleid volgens de landelijke afspraak. Ongeveer helft van deze scholen verwacht een positief effect op de leerprestaties of het sociaal welbevinden van leerlingen. Voor scholen die VSO aanbieden wordt het gebruik echter vaker als problematisch ervaren, aangezien veel meer leerlingen een telefoon naar school meenemen. Door deze scholen wordt dan ook een positiever effect verwacht van de landelijke afspraak op leerprestaties en welbevinden van leerlingen.
Carrión Braakman, I., Krepel, A., De Wit, M., Haanstra, J., Van der Ploeg, S., De Roode, J., & Van de Vrie, M. (2024). Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons en andere devices in de klas. Tussenrapport nulmeting. Amsterdam: Kohnstamm Instituut, Utrecht: Oberon Onderzoek en Advies. Rapport 1133.
Contactpersonen:
Alexander Krepel
Illa Carrión Braakman
Zie ook:
Carrión Braakman, I., Krepel, A., Van der Ploeg, S., De Roode, J., Van de Vrie, M. & De Wit, M. (2024). Monitoring landelijke afspraak mobiele telefoons in de klas in het voortgezet onderwijs. Tabellenrapport nulmeting. Amsterdam: Kohnstamm Instituut, Utrecht: Oberon Onderzoek en Advies. Rapport 1122.
Samenwerkingspartner:
Oberon Onderzoek en Advies
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy