Studentevaluaties. Basis voor docentbeoordeling en onderwijsverbetering?
Bij aanvang van haar welverdiend pensioen publiceert Kohnstamm-onderzoeker Iris Breetvelt over studentevaluaties
Bij aanvang van haar welverdiend pensioen publiceert Kohnstamm-onderzoeker Iris Breetvelt over studentevaluaties
Na een indrukwekkende staat van dienst in de medezeggenschap van zowel de UvA – in de centrale ondernemingsraad en de facultaire ondernemingsraad van FMG – als het Kohnstamm Instituut, is Iris Breetvelt het afgelopen jaar met pensioen gegaan. In haar laatste jaar heeft zij nog een artikel geschreven over de waarde van student-evaluatiesystemen in relatie tot personeelsbeoordelingen, onder meer voor de sectorraad WO&O van de AOb. Dit artikel gaat in op de validiteit van dit soort evaluaties en geeft een getrouw beeld van de scherpe blik waarmee Iris de belangrijke taak van medezeggenschap heeft uitgevoerd.
Op basis van literatuuronderzoek is de vraag beantwoord of studentevaluaties (student evaluations of teaching) een valide basis zijn voor docentbeoordeling en onderwijsverbetering.
Studentevaluaties van cursussen in het hoger onderwijs vinden wereldwijd plaats in het kader van de onderwijskwaliteitszorg. Pretentie is dat het onderwijs ermee verbeterd wordt en docerend personeel erop beoordeeld kan worden. Vormen de studentevaluaties daartoe een valide basis?
Vormen de studentevaluaties een valide basis voor docentbeoordelingen en onderwijsverbetering? Niet bepaald, want:
De conclusie is dat voor rechtspositionele besluiten over docenten en voor verbetering van onderwijskwaliteit aanvullende informatiebronnen nodig zijn.
Breetvelt, Iris (2021). Studentevaluaties basis voor docentbeoordeling en onderwijsverbetering?
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.