Vandaag is het 2040
Toekomstverkenning voor middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en wetenschap
Toekomstverkenning voor middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en wetenschap
Eimers, T., Den Boer, P., Leest, B., Raaijman, J., Van der Vegt, J., Van den Berg, D., Vereijken, I., Vloedbeld, C., Van der Meulen, B., Jongbloed, B., Kaiser, F., Buisman, M., Van Binsbergen, M., De Wit, M., Van Casteren, W., Van den Broek, A., Lodewick, J. (2023)
RAPPORT: 23-9
In de toekomstverkenning voor het middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en de wetenschap verkennen we in opdracht van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) hoe het stelsel voor onderwijs en wetenschap er in 2040 uit zou kunnen zien en welke handelingsperspectieven er zijn richting 2040.
De minister heeft met deze toekomstverkenning als doel zich ‘in deze snel veranderende wereld, op de toekomstbestendigheid van het stelsel te bezinnen en een aantal grote vraagstukken in samenhang te bekijken, en zorg te dragen dat de strategieën van onderwijsinstellingen en het beleid van de Rijksoverheid elkaar zoveel mogelijk versterken’.
De toekomstverkenning is opgebouwd langs relevante maatschappelijke trends. In afstemming met velen uit de wereld van het onderwijs hebben we grote vraagstukken geïnventariseerd en verkend, die de komende decennia invloed hebben op het onderwijs en de wetenschap.
Tegelijkertijd zijn we ons ervan bewust dat de toekomst zich moeilijk laat voorspellen. Alleen al in deze eeuw deden zich een bankencrisis, een wereldwijde pandemie en een oorlog op het Europese continent voor, die in de meeste prognoses niet waren voorspeld. Daarom is deze toekomstverkenning gericht op het bieden van handelingsperspectieven, in plaats van het voorspellen van de toekomst. Het doel is niet met één advies te komen voor de toekomstige inrichting van het stelsel, maar keuzerichtingen te schetsen en de gevolgen van die keuzes te laten zien.
Handelingsperspectieven zijn niet neutraal. Wat wil je dat het onderwijs en de wetenschap voor waarde hebben, voor welke doelgroep en met welk doel? In deze rapportage worden allereerst drie perspectieven geschetst. Deze zijn gebaseerd op verschillende waarden en drie doelen die het onderwijs en de wetenschap dienen: (1) de economische- en (2) de maatschappelijke ontwikkeling, en (3) het ontplooien van individuele talenten.
Deze drie perspectieven laten zien hoe een antwoord kan worden gegeven op de grote vraagstukken voor de toekomst. Daarbij gebruiken we de term perspectief in de dubbele betekenis van het woord: perspectief als vergezicht – een stip op de horizon – en perspectief als wijze van kijken, het oogpunt van waaruit we toekomstige vraagstukken bekijken.
Eimers, T. (red.) (2023). Vandaag is het 2040. Toekomstverkenning voor middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en wetenschap. Nijmegen/Utrecht/Enschede/Amsterdam: KBA Nijmegen, ResearchNed, Andersson Elffers Felix, CHEPS, Kohnstamm Instituut. Rapport 23-9.
Contactpersoon: Marieke Buisman
Redactie: Ton Eimers, KBA-Nijmegen
Zie ook:
Eimers, T. (red.) (2023). Vandaag is het 2040. Toekomstverkenning voor middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en wetenschap. Verdieping en bijlagen. Nijmegen/Utrecht/Enschede/Amsterdam: KBA Nijmegen, ResearchNed, Andersson Elffers Felix, CHEPS, Kohnstamm Instituut. Rapport 23-10.
Van Binsbergen, M.H., Carrión Braakman, I. (2023). Inclusie als uitgangspunt voor onderwijs in 2040. Internationale scan toegankelijk tertiair onderwijs voor voor-uitval kwetsbare groepen. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1113.
Samenwerkingspartners:
KBA-Nijmegen
Andersson, Elffers, Felix (AEF) Utrecht
CHEPS Twente
ResearchNed
Helder en Duidelijk
Kohnstamm Instituut doet onderzoek op het gebied van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp. Wij zijn gespecialiseerd in opdrachtonderzoek en komen voort uit de Universiteit van Amsterdam.
Wij gebruiken cookies uitsluitend om uw gebruiksgemak te vergroten en om het gebruik van de website te analyseren. Ons Privacybeleid.
OKWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacy