The sustainable development of schools as professional learning communities: educators’ views
Wat maakt dat scholen zich duurzaam kunnen ontwikkelen als professionele leergemeenschap (PLG)?
In dit artikel onderzoeken we hoe scholen hun ontwikkeling als PLG vormgaven, welke interventies daaraan bijdroegen, en wat nodig is om samenwerking en collectief leren blijvend te versterken.
Enkele aanbevelingen:
- Sluit aan bij de praktijk van leraren: verbind interventies aan het dagelijkse werk.
- Voer het gesprek met al het onderwijspersoneel: dialoog versterkt samenwerking en gedeeld eigenaarschap.
- Zet leiderschap in: laat kartrekkers samen met het team eerdere ervaringen benutten om richting te geven aan de toekomst.
Lees het volledige artikel hier: The sustainable development of schools as professional learning communities: educators’ views
Zie ook:
De Jong, L., Vaessen, A., Admiraal, W., & Schenke, W. (2022). Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 1099.
Artikel in tijdschrift Basisschoolmanagement: Duurzame ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap.

