Wat zijn effectieve interventies voor verbetering van de executieve functies van leerlingen met ADHD en/of ASS?

Wat zijn effectieve interventies voor verbetering van de executieve functies van leerlingen met ADHD en/of ASS?

Leraren kunnen met verschillende interventies de executieve functies van leerlingen in het primair en/of voortgezet onderwijs met ADHD en/of ASS verbeteren, maar de effectiviteit varieert per aanpak en doelgroep.

Mindfulness kan leerlingen met ADHD en ASS helpen, maar de effecten zijn niet altijd langdurig.
Fysieke activiteiten, vooral langdurige bewegingsprogramma’s, lijken effectief voor leerlingen met ADHD.
Cognitief-gedragsmatige trainingen kunnen leerlingen met ASS ondersteunen, maar de tests uit het onderzoek zijn vaak sterk vergelijkbaar met de taken die zijn geoefend.

Het is dus niet duidelijk in hoeverre de effecten beperkt blijven tot de geoefende taken. Digitale oefenprogramma’s kunnen leerlingen met ADHD en ASS helpen, maar de tests uit het onderzoek zijn vaak uitgevoerd in een klinische setting. Het is onduidelijk in hoeverre de effecten overdraagbaar zijn naar het dagelijkse leven.

Voor de NRO Kennisrotonde beantwoordden Joanne Lourens (antwoordspecialist) en Annabel Vaessen (kennismakelaar) deze vraag.

meer informatie | volledig rapport

logo Kennisrotonde van het NRO