Welke interventies stimuleren leraren om vaker en met meer plezier te lezen, en welk effect heeft dit op hun leesonderwijs?

Welke interventies stimuleren leraren om vaker en met meer plezier te lezen, en welk effect heeft dit op hun leesonderwijs?

Lang niet alle leraren zijn enthousiaste ‘lezers’ of komen eraan toe om in hun vrije tijd te lezen voor hun eigen plezier. Maar leraren die zélf meer lezen in hun vrije tijd zijn actievere leesbevorderaars. Zij zijn een rolmodel, praten meer over boeken en kunnen hun leerlingen beter adviseren. Hun leerlingen hebben meer plezier in lezen en lezen vaker. Er bestaan interventies die als doel hebben het leesplezier en de gewoonte om te lezen van (aankomende) leraren te bevorderen, bijvoorbeeld door het deelnemen aan een leeskring. Deelnemers ervaren die als zinvol, maar naar de effecten is nog weinig onderzoek gedaan. 

Voor de NRO Kennisrotonde beantwoordden Marianne Boogaard (antwoordspecialist) en Annabel Vaessen (kennismakelaar) deze vraag.

meer informatie

logo Kennisrotonde van het NRO