Schoolloopbanen PO-VO Amsterdam Nieuw-West
In hoeverre komen de schooladviezen die aan PO-leerlingen gegeven worden overeen met de leerprestaties van de leerlingen in het VO?
De schoolloopbaan is de gehele route die een leerling doorloopt tijdens zijn tijd op school. Dit kan gaan om de in- en uitstroom van het ene leerjaar naar een ander leerjaar, of een overgang van de ene onderwijsvorm naar een andere onderwijsvorm. De overgang van het po naar het vo is cruciaal. De leerling krijgt de kans om opnieuw te beginnen in een passend onderwijstype. Maar wat passend is verschilt per leerling. Dit hangt samen met de schoolkeuze, hoe vroeg of laat de selectie plaatsvindt (brede brugklas of niet) en of het cognitieve niveau van de leerling voldoende aansluit op het niveau van het onderwijstype. Een niet passende advisering kan leiden tot voortijdige schooluitval, doubleren, afstroom, maar ook tot lagere schoolprestaties.
Ambities PO-VO Amsterdam Nieuw-West
De bestuurlijke samenwerking PO-VO Amsterdam Nieuw-West (SNIS en STWT (po) en Progresso en Cedergroep (vo)) hebben het gezamenlijke doel om goed onderwijsaanbod aan te bieden in Amsterdam Nieuw-West. Zij hebben hiertoe vier ambities geformuleerd:
Ambitie 1: Tegengaan van vroege selectie van leerlingen
Ambitie 2: Stimuleren van gelijke onderwijskansen voor leerlingen
Ambitie 3: Stimuleren van talentontwikkeling en maximale benutting van potentieel van leerlingen
Ambitie 4: Bestrijden van leervertragingen (onderwijsachterstanden) van leerlingen
Onderzoeksdoel en plan van aanpak
De bestuurlijke samenwerking PO-VO Amsterdam Nieuw-West heeft Kohnstamm Instituut de opdracht gegeven te onderzoeken in hoeverre deze ambities behaald worden. Dit onderzoeken we door inzicht te geven in de schoolloopbaan van de leerlingen die in het po op een school behorende bij de schoolbesturen STWT en SNIS hebben gezeten en in het vo op een school hebben gezeten behorende bij de schoolbesturen Progresso of Cedergroep.
We brengen de schoolloopbaan van de leerlingen in kaart vanaf groep 7 tot en met de instroom in leerjaar 4 in het vo. We kijken naar verschillende kenmerken zoals doubleren en discrepantie tussen het voorlopige- of eindadvies en de niveau(s) waarop de leerlingen hebben gezeten in hun schoolcarrière na uitstroom uit de po. Ook vergelijken we leerlingen die wel/niet in een heterogene en verlengde brugperiode hebben gezeten, die verschillen in achtergrondkenmerken (opleidingsniveau ouders, migratieachtergrond ouders, geslacht) en verschillen tussen enkelvoudige en meervoudige adviezen. We zetten we de uitkomsten af tegenover Amsterdamse en landelijke cijfers (benchmark).
Projectleider: Merlijn Karssen
Opdrachtgever: bestuurlijke samenwerking PO-VO Amsterdam Nieuw-West
Looptijd: september 2025 – januari 2026